ÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolan
Abstract
Syfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska
invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan.
Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att hjälpa oss att förstå och
förklara mänkliga beteende och känslor. Det har blivit viktigare för utbildning och
pedagogik med interkulturell kompetens för att bättre förstå och förhålla sig till dagens
mångkulturella värld och samhälle. Konfucianism har under mer än två årtusenden
spelat en central roll i Kinas kultur och samhällsliv. Förutom att Konfucius lägger
tonvikten på moral i utbildningen är han den första personen i Kinas långa historia som
förespråkar att utbildningen borde vara öppen för alla. Vidare belyser han att lärare
måste kunna känna till varje elevs förutsättningar och anpassa sitt undervisningssätt
efter elevens förmåga, behov och personlighet.
Metod: Vi valde att utföra en kvalitativ studie med sex intervjuer. Vi använde oss av den
fenomenografiska metodansatsen som datainsamlingsmetod. Våra sex respondenter
kommer ifrån Kina och har kinesiska som sitt modersmål. De har alla barn i årskurs 7-9,
som har deltagit i modersmålsundervisning i svenska skolan .
Resultat: Resultatet visade att kinesiska invandrarföräldrar hade många förväntningar - särskilt på
lärarens undervisning och skolans förvaltning. Lärarens attityd och undervisningssätt
var de två viktigaste områdena som både svenska lärare och modersmålslärare i
kinesiska borde förbättra. Föräldrarnas egen upplevelse av barndom och skolgång
påverkade mycket deras syn på den svenska skolan. En av de sex respondenterna visade
ett stort förtroende för svenska skolan, två visade ett litet och tre visade varken stort
eller litet förtroende.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-05-07Author
Chen, Ching-Pei
Fang, Zhenzhen
Keywords
Kinesiska invandrarföräldrar
förväntningar
symbolisk interaktionism
interkulturell kompetens
konfucianism
Series/Report no.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Language
swe