KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet
Sammanfattning
Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade
lärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig ha
blivit förberedda från universitetet, hur första arbetsplatsen tagit emot dem och hur den
nyutexaminerade läraren beskriver sin personliga förförståelse av yrket, har en
intervjustudie med fyra relativt nyblivna lärare genomförts.
Teori: Denna studie har en kvalitativ ansats då studiens syfte var att undersöka vilka faktorer
som påverkar nyblivna lärares första tid i yrket och den kvalitativa ansatsen har som
önskan att återge deltagarnas synsätt och åsikter.
Metod: Data har skapats genom fyra kvalitativa individuella intervjuer med fyra relativt
nyutexaminerade lärare som arbetar på två olika skolenheter.
Resultat: Denna studies resultat bekräftar tidigare forskning, om vilka faktorer som påverkar
nyutexaminerade lärares start i arbetslivet. Likt tidigare studier är även denna studies
resultat att universitets förberedelse, arbetsgivarens mottagande och den individuella
förförståelsen är tre faktorer vilka påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet. Dessutom
är resultatet av denna studie att det finns en fjärde faktor, lärarledarskap, som påverkar
nyblivna lärares första tid i yrket. Av resultatet går inte att utläsa någon rangordning
mellan dessa fyra faktorer dock beskrivs de ha olika betydelse för olika individer.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-05-08Författare
Ankarlund, Maria
Nyckelord
Nyblivna lärare
lärarutbildning
första arbetsplatsen
Serie/rapportnr.
Master
VT19 IPS PDAU63
Språk
swe