• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Men det är ju allting” En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på digitaliseringen och dess möjligheter i fritidshem

Sammanfattning
I det här examensarbetet undersöks hur lärare i fritidshem talar om hur de ser på möjligheter och begränsningar i arbetet med digitala teknologier. Examensarbetets frågeställningar är: ”Hur talar lärarna om de utmaningar och möjligheter som de möter i det pedagogiska arbetet med digitala teknologier?”, ”På vilket sätt används digitala teknologier i fritidsverksamheten och hur kan detta arbete relateras till kravet på digital kompetens i styrdokumenten?” samt ”Hur kan lärares erfarenheter tas tillvara på och vilka goda exempel kan identifieras?”. Det sociokulturella perspektivet ligger som teoretisk grund för att skapa förståelse kring hur lärare talar om digitala teknologier. Examensarbetet utgår från en kvalitativ ansats och har samlat in empiri via semistrukturerade intervjuer med sex olika lärare i fritidshem från sex olika skolor. Alla intervjuerna genomfördes enskilt i skolorna. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en tematisk analys med inspiration från SWOT-analys för att belysa det som framkommer i intervjuerna. Resultatet som presenteras i studien visar bland annat att lärarens egna digitala kompetens ligger som grund för hur undervisningen med digitala teknologier sker. Resultatet visar även att ett kritiskt förhållningssätt till digitaliseringen möjliggör att använda digitala teknologier på ett kreativt sätt som grundar sig i läroplanen. Diskussionen belyser bland annat att kvaliteten i användandet av digitala teknologier inte avgörs i mängden digitala teknologier utan hur lärarna arbetar utifrån syfte och mål samt hur de problematiserar praktikerna i hur de digitala teknologierna används.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60322
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
gupea_2077_60322_1.pdf (672.2Kb)
Datum
2019-05-23
Författare
Lindecrantz, Gustav
Rylander, Philip
Nyckelord
Digitala teknologier
digitalisering
digital kompetens
fritidshem
sociokulturellt,
Serie/rapportnr.
HT18-2920-016-LRXA1G
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV