• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi lever ju i en globaliserad värld” En undersökning om flerspråkiga elevers syn på identitet och livsmål

Abstract
Denna studie undersöker fem flerspråkiga gymnasieelevers syn på relationen mellan sin flerspråkighet, identitet och livsmål samt hur de beskriver skolans roll i uppfattningen om deras flerspråkighet, identitet och livsmål. Studien syftar även till att bringa kunskap om identitetsbegreppet då Skolverket (2011a, 2011b) tillskriver skolan och lärare ansvar att stärka elevers identiteter utan att bistå med någon definition av begreppet. Studiens resultat bygger på ett gruppsamtal kombinerat med individuella intervjuer vars material analyserats med utgångspunkt i Nortons (2013) investeringsbegrepp samt annan relevant forskning. Flerspråkighetens relation till identitet och tillhörighet visade sig inte vara given och sågs snarare som ett nyttigt verktyg som tillåter eleverna att ta del av fler tillhörigheter än som en tillhörighet i sig. En liknande relation mellan flerspråkigheten och livsmål rapporterades av deltagarna då flerspråkigheten även där sågs som ett nyttigt verktyg som höjer deras attraktionskraft på arbetsmarknaden. Skolans roll i uppfattningen om deltagarnas flerspråkighet, identitet och livsmål var främst påtaglig under språkintroduktionen på högstadiet där de anser att de fick tydlig stöttning och konkreta studieplaner för hur flerspråkigheten skulle stärkas och deras studie- och yrkesrelaterade mål skulle nås. Skolans roll avtog emellertid på gymnasiet där stöttningen blev mer implicit och flerspråkigheten förbisågs.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60461
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (726.9Kb)
Date
2019-06-13
Author
Wallbom, Max
Keywords
flerspråkighet
identitet
livsmål
tillhörighet
investering
svenska som andraspråk
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV