Visa enkel post

dc.contributor.authorWallbom, Max
dc.date.accessioned2019-06-13T13:51:26Z
dc.date.available2019-06-13T13:51:26Z
dc.date.issued2019-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60461
dc.description.abstractDenna studie undersöker fem flerspråkiga gymnasieelevers syn på relationen mellan sin flerspråkighet, identitet och livsmål samt hur de beskriver skolans roll i uppfattningen om deras flerspråkighet, identitet och livsmål. Studien syftar även till att bringa kunskap om identitetsbegreppet då Skolverket (2011a, 2011b) tillskriver skolan och lärare ansvar att stärka elevers identiteter utan att bistå med någon definition av begreppet. Studiens resultat bygger på ett gruppsamtal kombinerat med individuella intervjuer vars material analyserats med utgångspunkt i Nortons (2013) investeringsbegrepp samt annan relevant forskning. Flerspråkighetens relation till identitet och tillhörighet visade sig inte vara given och sågs snarare som ett nyttigt verktyg som tillåter eleverna att ta del av fler tillhörigheter än som en tillhörighet i sig. En liknande relation mellan flerspråkigheten och livsmål rapporterades av deltagarna då flerspråkigheten även där sågs som ett nyttigt verktyg som höjer deras attraktionskraft på arbetsmarknaden. Skolans roll i uppfattningen om deltagarnas flerspråkighet, identitet och livsmål var främst påtaglig under språkintroduktionen på högstadiet där de anser att de fick tydlig stöttning och konkreta studieplaner för hur flerspråkigheten skulle stärkas och deras studie- och yrkesrelaterade mål skulle nås. Skolans roll avtog emellertid på gymnasiet där stöttningen blev mer implicit och flerspråkigheten förbisågs.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectlivsmålsv
dc.subjecttillhörighetsv
dc.subjectinvesteringsv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.title”Vi lever ju i en globaliserad värld” En undersökning om flerspråkiga elevers syn på identitet och livsmålsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post