TECKENSPRÅK ELLER TALAT SPRÅK? En litteraturstudie om språkutveckling och val av kommunikationsmedel för barn med cochleaimplantat
SIGN LANGUAGE OR SPOKEN LANGUAGE? A descriptive review of language development and choice of communication mode for children with cochlear implants
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie var att klargöra vad forskningsresultat visar om hur talat språk och
olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för barn med cochleaimplantat, samt att
översiktligt undersöka hur CI-teamen i Sverige arbetar med denna fråga.
Forskningsmetod: Litteraturstudien var baserad på vetenskapliga studier publicerade 2008–2018,
hittade via PubMed, Scopus och Cinahl. En skriftlig intervju skickades till samtliga CI-team i
Sverige, svar erhölls från fyra sjukhus.
Resultat: En del studier kom fram till att det mest fördelaktiga för språkutvecklingen hos barn med
cochleaimplantat var fokus på talat språk, medan andra menade att exponering för tecken inte hade
någon negativ inverkan. Svaren från CI-teamen visade att stor valfrihet gavs till föräldrarna och
flertalet förespråkar Auditory Verbal Therapy.
Konklusion: Dagens forskning visar inga entydiga resultat om hur talat språk och olika varianter av
tecknat språk påverkar språkutvecklingen för prelingualt döva barn med cochleaimplantat. En
skiljelinje är att vissa studier kom fram till att fokus på enbart talat språk var mer fördelaktigt för
talutvecklingen, medan andra kom fram till att tecken ihop med talat språk inte hade en negativ
inverkan. CI-teamen i Sverige håller sig uppdaterade i ämnet och de flesta förespråkar fokus på talat
språk.
Degree
Student essay
Other description
Aim: The aim of this study was to clarify how the language development in children with
cochlear implants is affected by spoken language and different types of signed language
according to existing research, and to briefly look into how the CI-teams in Sweden work
regarding this matter.
Research method: The literature review is based on scientific studies published 2008–2018
and found via PubMed, Scopus and Cinahl. A written interview was sent to all the CI-teams
in Sweden, and replies were received from four of them.
Results: Some researchers concluded that language development in children with cochlear
implants benefits more from focusing on spoken language, while others believed that
exposure to signs had no negative impact. The replies from the written interview showed that
the parents were given a large amount of freedom regarding the choice of communication
mode and that for most CI-teams Auditory Verbal Therapy.
Conclusion: Today's research shows no clear results about how spoken language and
different variants of signed language affect the language development of prelingually deaf
children with cochlear implants. Some studies found that focus on spoken language was more
beneficial for speech development, while others concluded that sign with spoken language did
not have a negative impact. The CI teams in Sweden stay updated on the subject and most
advocate focusing on spoken language.
Collections
View/ Open
Date
2019-06-14Author
Rydz, Jessica
Olofsson, Caroline
Holmqvist, Beatrice
Keywords
Cochleaimplantat
Prelingual
Döv
Barn
Språkutveckling
Teckenspråk
Cochlear implants
Deaf
Child
Language development
Sign language
Series/Report no.
2019-001