PRISET FÖR KÖPLUST En enkätstudie om subjektiv upplevelse av bakgrundsmusik hos personal och kunder inom Handels i Göteborg
THE PRICE OF DESIRE The subjective perception of background music among staff and customers in retail in Gothenburg - A questionnaire survey
Abstract
Syfte: Syftet var att undersöka personal och kunders upplevelse samt eventuell påverkan av ljudmiljön i butiker där det förekommer bakgrundsmusik.
Forskningsmetod: Metoden är kvantitativ med deskriptiv analys. En enkätstudie genomfördes med hjälp av ett frågeformulär på tio frågor med fasta svarsalternativ. Enkäten lämnades ut till butikspersonal och kunder som handlar i butiker med bakgrundsmusik i Göteborg. 212 enkätsvar samlades in (110 butiksarbetare och 102 kunder).
Resultat:
Resultatet visar på en signifikant skillnad mellan grupperna gällande den subjektivt upplevda ljudmiljön i butik med bakgrundsmusik. Majoriteten av personalgruppen upplever ljudmiljön som tillfredsställande/neutral. Av de som tycker att ljudmiljön är störande är kundgruppen signifikant störst, dessutom upplever de sig heller inte ha möjlighet att påverka bakgrundsmusiken. Båda grupper upplever att det varken finns behov eller möjlighet att använda hörselskydd i en sådan ljudmiljö.
Konklusion: Resultatet ger en indikation på att potentiella kunder upplever ljudmiljön i butik som mer negativ än vad butikspersonal gör.
Degree
Student essay
Other description
Aim: The aim was to investigate the perceived sound environment in retail where background music is present and the possible impact on staff and customers.
Research method: The method is quantitative with descriptive approach. The study was carried out using a questionnaire, comprising ten closed questions. The questionnaire was given to staff and customers in retail in Gothenburg where background music is present. 212 questionnaires were collected (110 staff, 102 customers).
Results:
The result shows a significant difference between the groups regarding the subjectively perceived sound environment in shops with background music. The majority of the staff group experience the sound environment as satisfactory/neutral. Of those who think that the sound environment is disruptive the customer group is significantly the largest. Also, the customers do not experience the same opportunity to influence the background music. Both groups experience that there is neither need nor opportunity to use hearing protection in such a sound environment.
Conclusion: The result indicates that customers experience the sound environment in stores as more negative than what staff do.
Collections
View/ Open
Date
2019-06-17Author
Eriksson, Niklas
Törnvist, Linus
Fjellsson, David
Keywords
audiologi
ljudmiljö
hörselnedsättning
ljudtrötthet
hyperacusis
arbete
kognition
bakgrundsmusik
audiology
sound environment
hearing loss
auditory fatigue
work
cognition
background music
Series/Report no.
2019-007