Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Niklas
dc.contributor.authorTörnvist, Linus
dc.contributor.authorFjellsson, David
dc.date.accessioned2019-06-17T06:40:28Z
dc.date.available2019-06-17T06:40:28Z
dc.date.issued2019-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60483
dc.descriptionAim: The aim was to investigate the perceived sound environment in retail where background music is present and the possible impact on staff and customers. Research method: The method is quantitative with descriptive approach. The study was carried out using a questionnaire, comprising ten closed questions. The questionnaire was given to staff and customers in retail in Gothenburg where background music is present. 212 questionnaires were collected (110 staff, 102 customers). Results: The result shows a significant difference between the groups regarding the subjectively perceived sound environment in shops with background music. The majority of the staff group experience the sound environment as satisfactory/neutral. Of those who think that the sound environment is disruptive the customer group is significantly the largest. Also, the customers do not experience the same opportunity to influence the background music. Both groups experience that there is neither need nor opportunity to use hearing protection in such a sound environment. Conclusion: The result indicates that customers experience the sound environment in stores as more negative than what staff do.sv
dc.description.abstractSyfte: Syftet var att undersöka personal och kunders upplevelse samt eventuell påverkan av ljudmiljön i butiker där det förekommer bakgrundsmusik. Forskningsmetod: Metoden är kvantitativ med deskriptiv analys. En enkätstudie genomfördes med hjälp av ett frågeformulär på tio frågor med fasta svarsalternativ. Enkäten lämnades ut till butikspersonal och kunder som handlar i butiker med bakgrundsmusik i Göteborg. 212 enkätsvar samlades in (110 butiksarbetare och 102 kunder). Resultat: Resultatet visar på en signifikant skillnad mellan grupperna gällande den subjektivt upplevda ljudmiljön i butik med bakgrundsmusik. Majoriteten av personalgruppen upplever ljudmiljön som tillfredsställande/neutral. Av de som tycker att ljudmiljön är störande är kundgruppen signifikant störst, dessutom upplever de sig heller inte ha möjlighet att påverka bakgrundsmusiken. Båda grupper upplever att det varken finns behov eller möjlighet att använda hörselskydd i en sådan ljudmiljö. Konklusion: Resultatet ger en indikation på att potentiella kunder upplever ljudmiljön i butik som mer negativ än vad butikspersonal gör.sv
dc.relation.ispartofseries2019-007sv
dc.subjectaudiologisv
dc.subjectljudmiljösv
dc.subjecthörselnedsättningsv
dc.subjectljudtrötthetsv
dc.subjecthyperacusissv
dc.subjectarbetesv
dc.subjectkognitionsv
dc.subjectbakgrundsmusiksv
dc.subjectaudiologysv
dc.subjectsound environmentsv
dc.subjecthearing losssv
dc.subjectauditory fatiguesv
dc.subjectworksv
dc.subjectcognitionsv
dc.subjectbackground musicsv
dc.titlePRISET FÖR KÖPLUST En enkätstudie om subjektiv upplevelse av bakgrundsmusik hos personal och kunder inom Handels i Göteborgsv
dc.title.alternativeTHE PRICE OF DESIRE The subjective perception of background music among staff and customers in retail in Gothenburg - A questionnaire surveysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record