När flerspråkigheten blir en resurs. En studie om användningen av translanguaging på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram
Sammanfattning
Föreliggande studie undersöker huruvida translanguaging förekommer på gymnasieskolans språkintroduktion, om den initieras av lärare eller elev samt hur eleverna ser på sina samlade språkliga resurser. Begreppet translanguaging är ett mångfacetterat begrepp som inbegriper
flera språkliga praktiker och talar emot en enspråkig norm (Svensson, 2017:43f).
Translanguaging som pedagogisk praktik handlar om att elever drar nytta av sina språkliga repertoarer i undervisningen, vilket gynnar både deras språkliga och kognitiva utveckling. I föreliggande studie har jag fokuserat på översättning, kodväxling, samarbete och diskussion mellan klasskamrater samt flerspråkigt material som olika former av translanguaging. Dessa
former av translanguaging har i sig olika funktioner, som att förklara och förtydliga,
genomföra uppgifter, stötta lärandet samt utveckla kunskaper och språk. Studien visar att
eleverna på gymnasieskolans språkintroduktion använder sig av de olika formerna av
translanguaging olika mycket och att deras användning till största del fokuseras i översättning
och kodväxling. Det finns en skillnad mellan lärarna på språkintroduktionen och lärarna på
gymnasieskolan i huruvida de utnyttjar och drar nytta av elevernas flerspråkighet i
undervisningen. Lärarna på språkintroduktionen har internaliserat ett arbetssätt hos eleverna
där eleverna självmant drar nytta av sin språkliga repertoar medan lärarna på gymnasieskolan
visar på en mindre erfarenhet av undervisning av flerspråkiga elever. Min slutsats är att lärare
inom alla skolans ämnen behöver få ytterligare kunskap om undervisning av flerspråkiga
elever då flerspråkigheten är en realitet i dagens skola. Eleverna behöver också bli medvetna
om hur deras språk kan bidra till meningsskapande i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-06-18Författare
Sandberg, Linnéa
Nyckelord
svenska som andraspråk
flerspråkighet
translanguaging
kodväxling
översättning
språkintroduktionsprogrammet
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe