Visa enkel post

dc.contributor.authorJacobsson, Therese
dc.contributor.authorBalke, Evelina
dc.date.accessioned2006-07-05T11:56:33Z
dc.date.available2006-07-05T11:56:33Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/604
dc.description.abstractExaminationsnivå Examensarbete inom LAU350, 10 poäng Titel Individperspektiv i musikklasser – en kvalitativ studie av arbetsformer i musikklasser Författare Evelina Balke & Therese Jacobsson Termin och år Vårterminen 2006 Institution Högskolan för scen och musik Handledare Mats d Hermansson Nyckelord Musikklass, individanpassning, arbetsformer, helklassundervisning, ledarroll. ___________________________________________________________________________ Syfte och frågeställning Under vår utbildning har vi vid ett flertal tillfällen kommit i kontakt med musikklasser på olika sätt. Det har fått oss att fundera på hur man i dessa klasser kan tillgodose det individperspektiv vi under studietiden blivit matade med. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på vilka arbetsformer och metoder som används av dagens musikklasslärare och hur de överensstämmer med den allmänpedagogik som lärs ut i lärarutbildningen. Metod och material Genom att intervjua fyra lärare som bedriver musikklassundervisning vid tre olika skolor, har vi tagit reda på hur dessa lärare arbetar. Vi har även intervjuat en elevgrupp som går i musikklass för att få elevperspektivet i frågan. Främst har vi använt oss av litteratur som förekommer inom det allmänna utbildningsområdet (AUO). Även litteratur med enbart musikaspekter används. Resultat och slutsats Undervisningen i de musikklasser som har undersökts bedrivs i vissa fall i former som skulle kunna hämma den individanpassning som Lpo 94 uppmanar till. Undersökningen visar dock att man i dessa klasser hittar andra sätt för att ge varje elev det utrymme den behöver. Genom nära relationer mellan lärare och elever har man möjlighet att uppmärksamma varje enskild individ, trots att mycket av undervisningen sker i stora grupper.eng
dc.format.extent485847 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 6110-07eng
dc.subjectindividanpassningeng
dc.subjectarbetsformereng
dc.subjectMusikklasseng
dc.subjectledarrolleng
dc.subjecthelklassundervisningeng
dc.titleIndividperspektiv i musikklasser – en kvalitativ studie av arbetsformer i musikklassereng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post