dc.contributor.author | Brynzér, Evelina | |
dc.contributor.author | Ingvarsson, Emma | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T06:42:02Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T06:42:02Z | |
dc.date.issued | 2019-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60529 | |
dc.description.abstract | Autonoma fordon väntas få en allt större roll i framtidens transportmöjligheter. De väntas föra
med sig mindre utsläpp, högre säkerhet samt skapa en ökad kapacitet i vägnätet. Den
autonoma bilen väntas också på grund av sin flexibilitet konkurrera med kollektivtrafiken
vilket kan föra med sig en rad olika utmaningar. Biltillverkare gör stora satsningar för att
hänga med i den kommande utvecklingen där kunden får allt mer att säga till om.
Det står klart att konsumenten är en drivande faktor bakom utvecklingen samtidigt som
infrastrukturen kan komma att spela en betydande roll i hur utvecklingen av den
självkörande tekniken tar fart. Denna studie har för avsikt att undersöka hur den framtida
konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet
stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för
mobilitetstjänster. I teorikapitlet beskrivs flertalet möjligheter och utmaningar med den
autonoma fordonstekniken. Det tas även upp teorier kring rörlighet & mobilitet samt hur
staden ställer sig till utvecklingen. Genom intervjuer med de tre aktörerna; stad, bilbransch
och konsument analyseras och diskuteras hur mobiliteten kan komma att påverkas och hur
de tre aktörernas syner på detta stämmer överens.
Uppsatsen kommer fram till att samtliga aktörer ser en möjlighet till ökad flexibilitet, rörlighet
och bekvämlighet när man reser. Andra viktiga slutsatser är att den självkörande tekniken
kommer vara delad, samtidigt som ett stort fokus på tillgänglighet är nödvändigt för att
kunderna ska utnyttja tekniken. Säkerhet är viktigt för samtliga aktörer, den som vill erbjuda
autonoma fordonstjänster måste visa resenärerna att dessa är säkra. Vi kan till sist se att det
inte verkar finnas något nära samarbete mellan staden och branschen vilket många menar
är viktigt. En viktig slutsats blir därför att ett närmare samarbete mellan staden och
bilbranschen skulle gynna den autonoma fordonsutvecklingen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 18/19:13 | sv |
dc.subject | Autonoma fordon, mobilitet, rörlighet, Mobility as a Service | sv |
dc.title | Autonoma fordonets påverkan på mobilitet - En studie som undersöker hur den framtida konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för mobilietstjänster. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |