• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intern hållbarhetskommunikation – En fallstudie av hur ett företag använder intern kommunikation för att implementera hållbarhetsstrategi

Abstract
Företag och organisationer har varit en bidragande orsak till dagens hållbarhetsproblem och spelar en viktig roll i arbetet mot en hållbar framtid. Ett första steg mot att ställa om till ett mer hållbart företag är att göra hållbarhet till en del av kärnverksamheten. Kommunikation är en nödvändighet för att kunna planera och utföra hållbarhetsstrategier, där företag måste kunna uttrycka sig både internt och externt genom lämpliga kanaler. Syftet med denna studie är att att belysa relationen mellan ett företags interna kommunikation och dess hållbarhetsstrategi samt på vilket sätt de tillsammans kan bidra till framgång för företaget. Forskningsfrågan som ligger till grund för studien är: Hur använder företag intern kommunikation för att implementera en hållbarhetsstrategi? Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i en redogörelse av de olika beståndsdelarna i allmän kommunikationsteori; sändare, kanal, budskap samt mottagare och hur tidigare forskning och teorier resonerar kring intern hållbarhetskommunikation. En kvalitativ metod har använts där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med medarbetare på det utvalda företaget. Studien anses ha en abduktiv ansats. Slutsatserna som kan dras utifrån resultatet är att för att företag framgångsrikt ska kunna implementera sin hållbarhetsstrategi behöver budskapet i den interna kommunikationen vara konsekvent, autentisk och återspeglas från flera olika kanaler. Kommunikationsstrategin bör mätas och justeras ofta och mycket. Att framhäva medarbetarna och deras hållbarhetsarbete skapar engagemang, stolthet och gemenskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60541
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_60541_1.pdf (447.9Kb)
Date
2019-06-20
Author
Crafoord, Tina
Skoog, Karin
Keywords
hållbarhetskommunikation, intern kommunikation, hållbarhetsstrategi, hållbarhet, CSR, medarbetare
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
18/19:4
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV