• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intern hållbarhetskommunikation – En fallstudie av hur ett företag använder intern kommunikation för att implementera hållbarhetsstrategi

Sammanfattning
Företag och organisationer har varit en bidragande orsak till dagens hållbarhetsproblem och spelar en viktig roll i arbetet mot en hållbar framtid. Ett första steg mot att ställa om till ett mer hållbart företag är att göra hållbarhet till en del av kärnverksamheten. Kommunikation är en nödvändighet för att kunna planera och utföra hållbarhetsstrategier, där företag måste kunna uttrycka sig både internt och externt genom lämpliga kanaler. Syftet med denna studie är att att belysa relationen mellan ett företags interna kommunikation och dess hållbarhetsstrategi samt på vilket sätt de tillsammans kan bidra till framgång för företaget. Forskningsfrågan som ligger till grund för studien är: Hur använder företag intern kommunikation för att implementera en hållbarhetsstrategi? Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i en redogörelse av de olika beståndsdelarna i allmän kommunikationsteori; sändare, kanal, budskap samt mottagare och hur tidigare forskning och teorier resonerar kring intern hållbarhetskommunikation. En kvalitativ metod har använts där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med medarbetare på det utvalda företaget. Studien anses ha en abduktiv ansats. Slutsatserna som kan dras utifrån resultatet är att för att företag framgångsrikt ska kunna implementera sin hållbarhetsstrategi behöver budskapet i den interna kommunikationen vara konsekvent, autentisk och återspeglas från flera olika kanaler. Kommunikationsstrategin bör mätas och justeras ofta och mycket. Att framhäva medarbetarna och deras hållbarhetsarbete skapar engagemang, stolthet och gemenskap.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60541
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_60541_1.pdf (447.9Kb)
Datum
2019-06-20
Författare
Crafoord, Tina
Skoog, Karin
Nyckelord
hållbarhetskommunikation, intern kommunikation, hållbarhetsstrategi, hållbarhet, CSR, medarbetare
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
18/19:4
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV