Show simple item record

dc.contributor.authorCrafoord, Tina
dc.contributor.authorSkoog, Karin
dc.date.accessioned2019-06-20T07:40:39Z
dc.date.available2019-06-20T07:40:39Z
dc.date.issued2019-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60541
dc.description.abstractFöretag och organisationer har varit en bidragande orsak till dagens hållbarhetsproblem och spelar en viktig roll i arbetet mot en hållbar framtid. Ett första steg mot att ställa om till ett mer hållbart företag är att göra hållbarhet till en del av kärnverksamheten. Kommunikation är en nödvändighet för att kunna planera och utföra hållbarhetsstrategier, där företag måste kunna uttrycka sig både internt och externt genom lämpliga kanaler. Syftet med denna studie är att att belysa relationen mellan ett företags interna kommunikation och dess hållbarhetsstrategi samt på vilket sätt de tillsammans kan bidra till framgång för företaget. Forskningsfrågan som ligger till grund för studien är: Hur använder företag intern kommunikation för att implementera en hållbarhetsstrategi? Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i en redogörelse av de olika beståndsdelarna i allmän kommunikationsteori; sändare, kanal, budskap samt mottagare och hur tidigare forskning och teorier resonerar kring intern hållbarhetskommunikation. En kvalitativ metod har använts där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med medarbetare på det utvalda företaget. Studien anses ha en abduktiv ansats. Slutsatserna som kan dras utifrån resultatet är att för att företag framgångsrikt ska kunna implementera sin hållbarhetsstrategi behöver budskapet i den interna kommunikationen vara konsekvent, autentisk och återspeglas från flera olika kanaler. Kommunikationsstrategin bör mätas och justeras ofta och mycket. Att framhäva medarbetarna och deras hållbarhetsarbete skapar engagemang, stolthet och gemenskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries18/19:4sv
dc.subjecthållbarhetskommunikation, intern kommunikation, hållbarhetsstrategi, hållbarhet, CSR, medarbetaresv
dc.titleIntern hållbarhetskommunikation – En fallstudie av hur ett företag använder intern kommunikation för att implementera hållbarhetsstrategisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record