• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares användning av laborativt material

Teachers’ use of Manipulatives in Mathematic Education

Sammanfattning
Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av laborativt material i sin matematikundervisning samt hur de motiverar sitt användande. Detta för att få en djupare förståelse för vilka faktorer det kan finnas för att laborativt material inte nödvändigtvis gynnar elevernas förståelse av olika ma- tematiska begrepp. Det finns tre frågeställningar som ska besvaras i denna studie och den första är hur lärare beskriver och motiverar sitt användande av laborativt material. Den andra frågeställningen är vad för inställning lärare har till laborativt material och slutligen hur lärare menar att deras inställning till laborativt material påverkar deras användning av det i matema- tikundervisningen. Studien är en kvalitativ studie där sex F-3 lärare har intervjuats. Intervju- erna som hållits är semistrukturerade och analysmetoden som användes är en tematisk ana- lysmetod. De resultat som studien har fått fram är att lärares ämnesdidaktiska kunskaper till relation av laborativt material är något som är betydande för att laborativt material ska leda till lärande. Tre av lärarna i studien beskriver lärarens handledning, närvaro och medvetenhet som viktiga aspekter i förhållande till användningen av laborativt material för att eleverna ska få en ökad förståelse av de olika matematiska begreppen. Det var endast tre lärare som hade ett tydligt syfte med deras användning av laborativt material och kunde beskriva deras ge- nomförande på ett konkret sätt. Lärarens inställning har även visat sig vara en viktig aspekt i hur lärare motiverar sitt användande av laborativt material. Syftet med användning blir endast att det ska vara roligt eller en paus från matematikundervisningen. Detta kan i sin tur leda till negativa effekter för elevers inlärning, eftersom eleverna ser det laborativa materialet som en leksak och inte som ett pedagogiskt verktyg.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60738
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_60738_1.pdf (368.7Kb)
Datum
2019-07-01
Författare
Sebraoui, Nadia
Nyckelord
Laborativt material, användning
Serie/rapportnr.
L3XA1A-VT19-2930-046
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV