dc.contributor.author | Sebraoui, Nadia | |
dc.date.accessioned | 2019-07-01T08:50:07Z | |
dc.date.available | 2019-07-01T08:50:07Z | |
dc.date.issued | 2019-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60738 | |
dc.description.abstract | Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av laborativt material i sin matematikundervisning samt hur de motiverar sitt användande. Detta för att få en djupare förståelse för vilka faktorer det kan finnas för att laborativt material inte nödvändigtvis gynnar elevernas förståelse av olika ma- tematiska begrepp. Det finns tre frågeställningar som ska besvaras i denna studie och den första är hur lärare beskriver och motiverar sitt användande av laborativt material. Den andra frågeställningen är vad för inställning lärare har till laborativt material och slutligen hur lärare menar att deras inställning till laborativt material påverkar deras användning av det i matema- tikundervisningen. Studien är en kvalitativ studie där sex F-3 lärare har intervjuats. Intervju- erna som hållits är semistrukturerade och analysmetoden som användes är en tematisk ana- lysmetod. De resultat som studien har fått fram är att lärares ämnesdidaktiska kunskaper till relation av laborativt material är något som är betydande för att laborativt material ska leda till lärande. Tre av lärarna i studien beskriver lärarens handledning, närvaro och medvetenhet som viktiga aspekter i förhållande till användningen av laborativt material för att eleverna ska få en ökad förståelse av de olika matematiska begreppen. Det var endast tre lärare som hade ett tydligt syfte med deras användning av laborativt material och kunde beskriva deras ge- nomförande på ett konkret sätt. Lärarens inställning har även visat sig vara en viktig aspekt i hur lärare motiverar sitt användande av laborativt material. Syftet med användning blir endast att det ska vara roligt eller en paus från matematikundervisningen. Detta kan i sin tur leda till negativa effekter för elevers inlärning, eftersom eleverna ser det laborativa materialet som en leksak och inte som ett pedagogiskt verktyg. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | L3XA1A-VT19-2930-046 | sv |
dc.subject | Laborativt material, användning | sv |
dc.title | Lärares användning av laborativt material | sv |
dc.title.alternative | Teachers’ use of Manipulatives in Mathematic Education | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |