• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturorienterande ämnena – är det oattraktivt? Lärares perspektiv på undervisning och elevattityd

Science in school – is it unattractive? Teachers perspective on teaching and students’ attitudes.

Sammanfattning
I Sverige och många andra länder har det rapporterats om minskat intresse för NO och försäm- rade resultat. Detta visar bl.a. resultat från PISA och TIMSS. I lägre åldrar menar tidigare forsk- ning att eleverna har en positiv attityd till ämnet medan det är en tydlig nedgång i äldre åldrar. Det visar att någonting händer under skolgången som påverkar eleverna i negativ bemärkelse. Därav ställs frågan hur man bibehåller den positiva attityd som existerar i tidiga åldrar? Syftet med den här studien var att undersöka yrkesverksamma lärare mot elever i yngre åldrar och få de- ras perspektiv på ämnet, ta reda på hur de arbetar med ämnet och hur de upplever elevernas in- ställning till ämnet. Genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer undersöktes syftet utifrån frågeställningarna: • Känner lärare till elevernas försämrade resultat och minskade intresse i NO från de inter- nationella undersökningarna och tidigare forskning? • Hur uppfattar lärarna situationen av elevers nedåtgående trend gällande attityd och resultat i NO? • Hur resonerar lärare kring åtgärder för att förändra elevernas inställning? • Vad är lärarnas uppfattning mellan elever i grundskolans yngre och äldre år gällande in- tresse och attityd inom NO? Resultatet av studien visar att samtliga lärare känner till den nedåtgående trend som rapporterats tidigare. Lärarna upplever att det inte är något vanligt bland elever i tidiga åldrar likt det som tidi- gare forskning visat. Samtliga respondenter menar att det är ett komplext ämne och bristen på kompetenta lärare kan vara en av orsakerna till en försämrad attityd hos eleverna. Även begrepps- förståelse är en svårighet där flera av respondenterna menar att de bör tas upp i tidiga åldrar för att minska tröskeln högre upp i årskurserna. Lärarna som intervjuades berättade att praktiskt ar- bete och främst experiment är den stora faktorn till varför eleverna tycker det är ett roligt ämne i lågstadiet. Något som de menar försvinner till viss del i äldre åldrar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60744
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_60744_1.pdf (371.4Kb)
Datum
2019-07-01
Författare
Gustafsson, Joakim
Nyckelord
attityd, intresse, inre motivation, NO, naturorienterande ämnen, lärarperspektiv, praktisk undervisning, experiment
Serie/rapportnr.
VT19-2930-028-L3XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV