Tal i bråkform i lågstadiets matematik - läroböcker
Numbers in fraction in the primary school’s mathematics teaching
Abstract
Identifieringen av vilka möjligheter läroböcker erbjuder elever att utveckla deras begreppsförmåga inom området tal i bråkform har renderat till syftet med studien. Bråk som del av helhet
och bråk som del av antal har studien valt att ha som fokusområde. För att uppnå syftet har studien valt att se hur representationsformer används inom del av helhet och del av antal i matematikböcker
inom lågstadiet. För att se vilken kontext uppgifterna framställs är också en central
frågeställning för studien. Metodiken för studien har genomförts genom en grundlig litterär genomgång av matematikläroböcker för årskurs tre. Studien baseras därför på en innehållsanalys eftersom analysen gjorts på texter i läroböcker.
Resultaten av studien visar att de representationsformer som dominerar i de läroböcker som analyserats är visuell och kombinerad representationsform där den kombinerade formen bestod av symbolisk och visuell form. Det var i endast en bok symbolisk form förekom och den skriftliga formen förekom inte alls. Uppgifterna i böckerna bestod till den största del av kontextuella uppgifter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-07-01Author
Svahn, Frida
Keywords
tal i bråkform, representationsformer, kontextuella och icke kontextuella uppgifter, läroböcker
Series/Report no.
VT19-2930-018-L3XA1A
Language
swe