Visa enkel post

dc.contributor.authorSvahn, Frida
dc.date.accessioned2019-07-01T12:25:12Z
dc.date.available2019-07-01T12:25:12Z
dc.date.issued2019-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60756
dc.description.abstractIdentifieringen av vilka möjligheter läroböcker erbjuder elever att utveckla deras begreppsförmåga inom området tal i bråkform har renderat till syftet med studien. Bråk som del av helhet och bråk som del av antal har studien valt att ha som fokusområde. För att uppnå syftet har studien valt att se hur representationsformer används inom del av helhet och del av antal i matematikböcker inom lågstadiet. För att se vilken kontext uppgifterna framställs är också en central frågeställning för studien. Metodiken för studien har genomförts genom en grundlig litterär genomgång av matematikläroböcker för årskurs tre. Studien baseras därför på en innehållsanalys eftersom analysen gjorts på texter i läroböcker. Resultaten av studien visar att de representationsformer som dominerar i de läroböcker som analyserats är visuell och kombinerad representationsform där den kombinerade formen bestod av symbolisk och visuell form. Det var i endast en bok symbolisk form förekom och den skriftliga formen förekom inte alls. Uppgifterna i böckerna bestod till den största del av kontextuella uppgifter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT19-2930-018-L3XA1Asv
dc.subjecttal i bråkform, representationsformer, kontextuella och icke kontextuella uppgifter, läroböckersv
dc.titleTal i bråkform i lågstadiets matematik - läroböckersv
dc.title.alternativeNumbers in fraction in the primary school’s mathematics teachingsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post