• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problemlösning - Vad innebär det? - Åtta lärares resonemang om problemlösning i matematik i åk 4-6.

Problem-solving - What does it mean? - Eight teachers` reasoning about problem-solving in mathematics in year 4-6.

Sammanfattning
Problemlösning i ämnet matematik i svenska skolor har utvecklats över tiden. I dagens skola ska en aktiv problemlösningsorienterad undervisning stå i fokus. Sättet att undervisa i problemlösning kan skiljas åt genom begreppen: för, om och genom (Wyndhamn, 1993). Problemlösning för handlar om att lära sig de fyra räknesätten för att kunna lösa problem. Problemlösning om avhandlar att lära sig i metod och strategi för att lösa problem. Problemlösning genom innebär att undervisa om matematiska områden genom att lösa olika problem, där problemet står i centrum. Syftet med den här studien var att utforska hur lärare i mellanstadiet tolkar fenomenet problemlösning och dess innebörd i matematikundervisningen samt hur lärare upplever arbetet med problemlösning i matematikundervisningen - för, om eller genom. I studien användes semi- strukturerade intervjuer som metod, där åtta lärare intervjuades. Sedan analyserades datan genom en innehållsanalys. Utfallen från datan visade att problemlösningens innebörd kan uppfattas på olika sätt och hade olika syften i matematikundervisningen. I fortsättningen visade det sig att sättet att undervisa - för, om eller genom - problemlösning skiljer sig åt mellan de olika lärarna. Därutöver påvisade den här undersökningen att lärare mestadels inte arbetar genom problemlösning i matematikundervisningen utan för och om problemlösning. Samtidigt var ett resultat att det finns en koppling mellan lärares uppfattning av problemlösning och sättet hur de undervisar problemlösning i matematik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60854
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_60854_1.pdf (725.3Kb)
Datum
2019-07-02
Författare
Dornquast, Juliane
Nyckelord
Problemlösning, för, om och genom problemlösning, problem, matematik, matematikundervisning
Serie/rapportnr.
VT19-2930-029-L6XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV