dc.contributor.author | Dornquast, Juliane | |
dc.date.accessioned | 2019-07-02T09:16:35Z | |
dc.date.available | 2019-07-02T09:16:35Z | |
dc.date.issued | 2019-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60854 | |
dc.description.abstract | Problemlösning i ämnet matematik i svenska skolor har utvecklats över tiden. I dagens skola ska en aktiv problemlösningsorienterad undervisning stå i fokus. Sättet att undervisa i problemlösning kan skiljas åt genom begreppen: för, om och genom (Wyndhamn, 1993). Problemlösning för handlar om att lära sig de fyra räknesätten för att kunna lösa problem. Problemlösning om avhandlar att lära sig i metod och strategi för att lösa problem. Problemlösning genom innebär att undervisa om matematiska områden genom att lösa olika problem, där problemet står i centrum. Syftet med den här studien var att utforska hur lärare i mellanstadiet tolkar fenomenet problemlösning och dess innebörd i matematikundervisningen samt hur lärare upplever arbetet med problemlösning i matematikundervisningen - för, om eller genom. I studien användes semi- strukturerade intervjuer som metod, där åtta lärare intervjuades. Sedan analyserades datan genom en innehållsanalys. Utfallen från datan visade att problemlösningens innebörd kan uppfattas på olika sätt och hade olika syften i matematikundervisningen. I fortsättningen visade det sig att sättet att undervisa - för, om eller genom - problemlösning skiljer sig åt mellan de olika lärarna. Därutöver påvisade den här undersökningen att lärare mestadels inte arbetar genom problemlösning i matematikundervisningen utan för och om problemlösning. Samtidigt var ett resultat att det finns en koppling mellan lärares uppfattning av problemlösning och sättet hur de undervisar problemlösning i matematik. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-2930-029-L6XA1A | sv |
dc.subject | Problemlösning, för, om och genom problemlösning, problem, matematik, matematikundervisning | sv |
dc.title | Problemlösning - Vad innebär det? - Åtta lärares resonemang om problemlösning i matematik i åk 4-6. | sv |
dc.title.alternative | Problem-solving - What does it mean? - Eight teachers` reasoning about problem-solving in mathematics in year 4-6. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |