• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategier för kunskapsutveckling för elever med ADHD- En textanalytisk studie för tidsperioden 1980-2018

Strategies for knowledge development for students with ADHD - A text analytic study for the period 1980-2018

Abstract
Uppsatsen är en litteraturstudie som undersöker vilka strategier som lärare kan använda sig av när de undervisar elever med ADHD, vilka skrivits fram under åren. Studien utgår från två tidsperioder. Artiklar skrivna mellan 1980-1997 samt 1998-2018. Frågeställningarna utgår från följande frågor: Förändras strategierna som används för undervisning av dessa elever? Är vissa strategier mer framträdande under den första tidperioden och den under den andra? Material, metoder och analyser Uppsatsen bygger på en kvalitativ textanalys av vetenskapliga artiklar som beskriver strategier som används för att undervisa elever med ADHD. Strategierna riktas mot olika syften som till exempel att förbättra koncentrationen, hejda impulser eller skapa en struktur med dags- eller aktivitetscheman. Resultat Fyra teman identifierades: Framträdande strategier under 1980-1997, Framträdande strategier under 1998-2018, Likheter i strategier samt Skillnader i strategier. Resultatet visade att strategier som lärare kan använda i undervisning både är förändrade och oförändrade. En skillnad är tillgången till dagens digitala verktyg, vilka inte fanns förr. Däremot kan det finnas en likhet i själva strategin, det vill säga ett byte från det som kan kallas traditionella verktyg till digitala. En likhet mellan perioderna är betydelsen av att ge eleven strukturella strategier som kan användas för att förbättra kunskapsutveckling och skolarbete.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60855
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_60855_1.pdf (512.9Kb)
Date
2019-07-02
Author
Dahllöf, Jessica
Keywords
attention, deficit, disorder, with, hyperactivity, ADHD, teacher, strategies, education
Series/Report no.
VT19-2930-024-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV