Visa enkel post

dc.contributor.authorStrömberg, Angela
dc.contributor.authorRossäng, Annelie
dc.date.accessioned2006-07-06T08:29:48Z
dc.date.available2006-07-06T08:29:48Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/611
dc.description.abstractAbstract Titel: Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling? Författare: Annelie Rossäng och Angela Strömberg Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Petra Orrbeck Examinator: Marléne Johansson Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Tidpunkt: Vårterminen 2006 Rapportnummer: VT06-2820-10 Bakgrund Under den verksamhetsförlagda utbildningsdelen, VFU har vi båda upplevt att tovning inte är så frekvent i textilslöjden. Då vi tycker att arbetet med ull är en inspiration i sig och materialet inbjuder till kreativitet och skaparlust, ville vi ta reda på hur några slöjdlärare utöver våra egna VFU-handledare arbetar. Syfte Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur några verksamma slöjdlärare undervisar i tovning i skolslöjden idag. För att ytterligare försöka kartlägga vilka möjligheter och eventuella begränsningar som kan finnas med tovning i skolslöjden vill vi även göra en jämförande praktisk undersökning. Med hjälp av djupintervjuerna, vårt eget tovningsarbete och litteraturgenomgång vill vi undersöka och jämföra denna slöjdtekniks pedagogiska kvalitéer. Metod Uppsatsen bygger på resultatet av de djupintervjuer med några verksamma textillärare som vi genomfört. Våra antaganden baseras även på en egen praktiska undersökning av olika tovningstekniker. Vidare har vi genomgående haft våra erfarenheter från VFU att falla tillbaka på. Litteratur passande för ämnet har också använts. Resultat Samtliga av de tillfrågade lärarna var entusiastiska och positivt inställda till att arbeta med ull och tovning. De tillfrågade lärarna undervisade eleverna i både våttovning och torrtovning, dock var torrtovning inte lika vanligt, varken som enskild teknik eller som komplement till våttovning. Några andra nyare tovningstekniker hade inte anammats av lärarna t.ex. nunotovning och Doredo. Enligt de tillfrågade lärarna inbjuder tovningsteknikerna till stor kreativitet, skaparglädje och tillfredsställelse hos eleverna. Några ansåg dessutom att tovning är en källa till lugn, harmoni och sinnlig njutning. Tovning är en teknik med många möjligheter till verklighetsförankrad undervisning om produktionskedjan – från råvara till färdig produkt. Undervisning i tovning kan enligt vår åsikt behandla flera av strävansmålen i kursplanen för slöjd. Arbetet med tovning kan även förena förmedlandet av kunskaper om gamla hantverkstraditioner och vårt svenska slöjdarv med ett nytänkande, förutsättningslöst och kreativt arbete i slöjden. Nyckelord: Tovning, ull, textilslöjd, kursplan för slöjd, slöjdtradition, slöjdteknikeng
dc.format.extent231096 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2820-10eng
dc.subjectkursplan för slöjdeng
dc.subjectslöjdteknikeng
dc.subjectTovningeng
dc.subjectulleng
dc.subjecttextilslöjdeng
dc.subjectslöjdtraditioneng
dc.titleTovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling?eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post