Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Emma
dc.contributor.authorBanga, Luca
dc.date.accessioned2019-08-01T14:06:55Z
dc.date.available2019-08-01T14:06:55Z
dc.date.issued2019-08-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61305
dc.description.abstractBakgrund: Forskning visar att sjuksköterskestudenter upplever brist på kunskap gällande kognitiva och praktiska färdigheter, vilket kan leda till att de känner sig osäkra och har sämre självförtroende. Dessa känslor kan i sin tur leda till att studenterna känner sig oförberedda inför sitt framtida kliniska arbete, en osäkerhet som även kan påverka patientsäkerheten. Inom sjuksköterskeutbildningen är simulering en vanligt förekommande lärmetod med syfte att träna studenternas praktiska och kognitiva färdigheter och ibland ersätta eller komplettera klinisk träning. I utbildningen är det viktigt att kontinuerligt utvärdera olika lärmetoder och dess effekt på studenterna. Syfte: Syftet med studien var att undersöka simuleringens effekt på sjuksköterskestudenter. Metod: Frågeställningen undersöktes genom en strukturerad litteraturöversikt i databaserna CINAHL och PubMed. Endast kvantitativa artiklar som använde studiedesignen randomiserade kontrollerade studier (RCT) eller kontrollerade studier (CCT) inkluderades. Resultat: Litteraturöversikten resulterade i elva vetenskapliga artiklar, där huvudresultatet sammanställdes i fem kategorier; självförtroende, kunskap, praktiska färdigheter, kognitiva färdigheter samt motivation. Slutsats: Slutsatsen visar att simulering har en god effekt på studenternas kunskap, praktiska färdigheter, kognitiva färdigheter samt motivation men tvetydig effekt gällande självförtroende. Sammanfattningsvis ses simulering som en bra lärmetod men som inte verkar lösa hela problematiken med studenternas känslor av oförbereddhet, och kräver därför vidare utveckling samt komplettering av andra lärmetoder.sv
dc.subjectSimulationsv
dc.subjectNursing studentsv
dc.subjectHigh Fidelitysv
dc.titleFrån sjuksköterskestudent till novissjuksköterska - En strukturerad litteraturöversikt över effekterna av "high fidelity" simulering för sjuksköterskestudentersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record