Från sjuksköterskestudent till novissjuksköterska - En strukturerad litteraturöversikt över effekterna av "high fidelity" simulering för sjuksköterskestudenter
Abstract
Bakgrund: Forskning visar att sjuksköterskestudenter upplever brist på kunskap gällande kognitiva och praktiska färdigheter, vilket kan leda till att de känner sig osäkra och har sämre självförtroende. Dessa känslor kan i sin tur leda till att studenterna känner sig oförberedda inför sitt framtida kliniska arbete, en osäkerhet som även kan påverka patientsäkerheten. Inom sjuksköterskeutbildningen är simulering en vanligt förekommande lärmetod med syfte att träna studenternas praktiska och kognitiva färdigheter och ibland ersätta eller komplettera klinisk träning. I utbildningen är det viktigt att kontinuerligt utvärdera olika lärmetoder och dess effekt på studenterna. Syfte: Syftet med studien var att undersöka simuleringens effekt på sjuksköterskestudenter. Metod: Frågeställningen undersöktes genom en strukturerad litteraturöversikt i databaserna CINAHL och PubMed. Endast kvantitativa artiklar som använde studiedesignen randomiserade kontrollerade studier (RCT) eller kontrollerade studier (CCT) inkluderades. Resultat: Litteraturöversikten resulterade i elva vetenskapliga artiklar, där huvudresultatet sammanställdes i fem kategorier; självförtroende, kunskap, praktiska färdigheter, kognitiva färdigheter samt motivation. Slutsats: Slutsatsen visar att simulering har en god effekt på studenternas kunskap, praktiska färdigheter, kognitiva färdigheter samt motivation men tvetydig effekt gällande självförtroende. Sammanfattningsvis ses simulering som en bra lärmetod men som inte verkar lösa hela problematiken med studenternas känslor av oförbereddhet, och kräver därför vidare utveckling samt komplettering av andra lärmetoder.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-08-01Author
Andersson, Emma
Banga, Luca
Keywords
Simulation
Nursing student
High Fidelity