• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvärdering av en personcentrerad och gruppbaserad egenvårdsutbildning för personer med typ 2 diabetes -Hur påverkas välbefinnande, egenvårdsförmåga och stöd för egenvård?

Evaluation of a person-centred and group based selfcare-education for people with type 2 diabetes – How does it affect wellbeing, self-management and support for self-management?

Sammanfattning
Bakgrund: Typ 2 diabetes är en vanligt förekommande sjukdom med framtida risker för komplikationer. Hälso- och sjukvården behöver därför utveckla effektiva metoder för att minska dessa risker. Egenvårdsförmågan är viktig för att bibehålla hälsan hos dessa personer och en viktig uppgift för diabetessjuksköterskan är att stärka denna förmåga genom att erbjuda egenvårdsutbildning. Syfte: Att utvärdera en personcentrerad och gruppbaserad utbildning för personer med typ 2 diabetes avseende välbefinnande, egenvårdsförmåga och stöd för egenvård. Metod: Studien var en pilotstudie med en mixed-method design. Egenvårdsutbildningen bestod av fem träffar där sju personer med typ 2 diabetes deltog. Datainsamlingen gjordes med hjälp av NDR:s Diabetesenkät, HbA1c-provtagning, utvärderingsenkät samt fokusgruppdiskussion. Utvärderingsenkäten analyserades deskriptivt och fokusgrupp-diskussionen analyserades med en summativ innehållsanalys. Resultat: Utvärderingen av den personcentrerade och gruppbaserade egenvårdsutbildningen visade att den påverkade välbefinnande, egenvård och stöd för egenvård på olika sätt hos deltagarna. Hos majoriteten skedde en förändring i positiv eller oförändrad riktning avseende välbefinnande (5 av 7), egenvårdsförmåga (6 av 7) och stöd för egenvård (7 av 7). HbA1c påverkades endast marginellt, men alla deltagarna låg under sitt målvärde efter egenvårdsutbildningen. Slutsats: Personcentrerad och gruppbaserad egenvårdsutbildning kan ha positiva effekter vad gäller välbefinnande, egenvårdsförmåga och stöd för egenvård. De utvärderingsmetoder som använts i studien visar att en förändring skett hos deltagarna efter egenvårdsutbildningen och att de var nöjda med denna typ av utbildning. Utvärderingsenkäten och fokusgruppdiskussionen visar att deltagarna fått ökat välbefinnande, bättre egenvårdsförmåga och upplever att de får stöd för egenvård. Egenvårdsutbildningen behöver dock utvärderas i en fullskalig studie för att kunna påvisa vetenskaplig evidens för dess effekter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/61379
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_61379_1.pdf (904.3Kb)
Datum
2019-08-08
Författare
Fridén, Linda
Kristensson, Agneta
Nyckelord
Omvårdnad, typ 2 diabetes, personcentrering, gruppbaserad egenvårdsutbildning, välbefinnande, egenvård, stöd
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV