”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter,
Sammanfattning
Abstrakt
Linda Karlsson & Markus Palmgren: ”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” –
en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter, examensarbete 10 poäng,
Göteborgs Universitet, 2006
Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, läs- och skrivinlärning, avkodningsinriktad utgångspunkt,
helordsinriktad utgångspunkt, dyslexi
Syftet med denna studie är att undersöka hur tre skolor i en mindre kommun i Sverige har valt
att hantera läs- och skrivsvårigheter hos elever i de yngre åldrarna. Hur agerar lärarna för att
underlätta för elever med läs- och skrivsvårigheter; ändrar de sin undervisningsmetod?
Undersökningen är baserad på litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer med sex lärare.
Resultaten visar att lärarna inte ändrar sitt arbetssätt för att underlätta för de elever som har
svårigheter att bemästra skriftspråket. Lärarna väljer istället att ge de elever som får problem
med att läsa och skriva antingen kompensatorisk hjälp utanför klassrummet, med hjälp av en
specialpedagog/speciallärare, eller enklare uppgifter, och då inom ramen för sin ordinarie undervisningsmetod.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Karlsson, Linda
Palmgren, Markus
Nyckelord
avkodningsinriktad utgångspunkt
helordsinriktad utgångspunkt
dyslexi
läs- och skrivinlärning
Läs- och skrivsvårigheter
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1190-04
Språk
swe