• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan unga personer lockas till ingenjörsyrket? - En kvalitativ studie om kompetensbrist inom industrin och hur den kan förstås i relation till unga personers uppfattningar om ingenjörsyrket.

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska Skolstegets syfte och strategier för att påverka gymnasieelever vad gäller deras uppfattningar om ingenjörsyrket. Teori: Studien utgår från ett programteoretiskt perspektiv. Vidare har studien använt sig av begreppet uppfattningar om yrken för att förklara de bilder av ingenjörsyrket som studien redogör för. Metod: Studien är genomförd med kvalitativ metod där sju personer intervjuats. Intervjumaterialet kodades och tematiserades därefter utifrån programteorins byggstenar. Resultat: Resultatet visar utifrån en rekonstruktion av Skolstegets strategi att programmets syfte är att påverka elevers uppfattningar om ingenjörsyrket. Skolstegets strategi bygger på antaganden om att elever har en förlegad bild av yrkesrollen. Den höga grad av frihet som finns för deltagande ingenjörer i kombination med avsaknad av dokumentation kring framgångsrika metoder har skapat en efterfrågan av mer stöd bland ingenjörerna. Ingenjörerna har i hög utsträckning antagit att ny teknik är det som inspirerar eleverna mest. Vidare redogör resultatet för brister i programteorin kopplat till problemformulering som även gett konsekvenser för mätandet av effekter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/61653
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_61653_1.pdf (736.7Kb)
Date
2019-08-23
Author
Pehrsson, Christine
Keywords
kompetensbrist
uppfattningar
ingenjörer
programteori
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV