Hur kan unga personer lockas till ingenjörsyrket? - En kvalitativ studie om kompetensbrist inom industrin och hur den kan förstås i relation till unga personers uppfattningar om ingenjörsyrket.
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska Skolstegets syfte och strategier för att
påverka gymnasieelever vad gäller deras uppfattningar om ingenjörsyrket.
Teori: Studien utgår från ett programteoretiskt perspektiv. Vidare har studien använt
sig av begreppet uppfattningar om yrken för att förklara de bilder av
ingenjörsyrket som studien redogör för.
Metod: Studien är genomförd med kvalitativ metod där sju personer intervjuats.
Intervjumaterialet kodades och tematiserades därefter utifrån programteorins
byggstenar.
Resultat: Resultatet visar utifrån en rekonstruktion av Skolstegets strategi att programmets
syfte är att påverka elevers uppfattningar om ingenjörsyrket. Skolstegets strategi
bygger på antaganden om att elever har en förlegad bild av yrkesrollen. Den
höga grad av frihet som finns för deltagande ingenjörer i kombination med
avsaknad av dokumentation kring framgångsrika metoder har skapat en
efterfrågan av mer stöd bland ingenjörerna. Ingenjörerna har i hög utsträckning
antagit att ny teknik är det som inspirerar eleverna mest. Vidare redogör
resultatet för brister i programteorin kopplat till problemformulering som även
gett konsekvenser för mätandet av effekter.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-08-23Författare
Pehrsson, Christine
Nyckelord
kompetensbrist
uppfattningar
ingenjörer
programteori
Språk
swe