Uppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpå
Warming up the emotional expressions of the body and the voice – A search for the inner feelings on the outside
Abstract
Opera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt?
I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. Tanken med uppvärmningen är att hitta och kunna uttrycka äkta känslor snabbare i ett scensframställningssammanhang.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-09-23Author
Fredriksson, Johanna
Keywords
Uppvärmning
känslor
emotioner
mimik
ansiktsuttryck
gestik
kroppshållning
position
uttryck
känslouttryck
scenspråk
scenframställning
skådespel
opera
sång
röst
talröst
repetition
musikalitet
Language
swe