HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019
Abstract
Syfte:
Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019.
Teori:
De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier.
Metod:
Kvalitativ textanalys
Resultat:
Svenska kraftnäts kriskommunikation utifrån appellformerna (ethos, logos, pathos) är i stora drag kriskommunikativt anpassad. Logos tar stort utrymme i kommunikationen, medan pathos används mer differentierat och i mindre utsträckning. Ethos påverkas av logos men uttrycks också separat. Det finns dock brister i användningen, bland annat då pathos inte används ändamålsenligt kriskommunikativt.
Analysen utifrån imagereparerande strategier visar i sin tur på stora kommunikativa brister. Svenska kraftnät anpassar inte sin kriskommunikation mot anklagelserna på ett ändamålsenligt sätt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-09-25Author
Jobring, Nils
Keywords
Retorik, Svenska kraftnät, kriskommunikation, förtroendekris, appellformerna, ethos, logos, pathos, imagereparerande strategier
Series/Report no.
Kommunikatörsprogrammet med inriktning mot myndigheter och offentlig förvaltning
Language
swe