HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019
Sammanfattning
Syfte:
Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019.
Teori:
De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier.
Metod:
Kvalitativ textanalys
Resultat:
Svenska kraftnäts kriskommunikation utifrån appellformerna (ethos, logos, pathos) är i stora drag kriskommunikativt anpassad. Logos tar stort utrymme i kommunikationen, medan pathos används mer differentierat och i mindre utsträckning. Ethos påverkas av logos men uttrycks också separat. Det finns dock brister i användningen, bland annat då pathos inte används ändamålsenligt kriskommunikativt.
Analysen utifrån imagereparerande strategier visar i sin tur på stora kommunikativa brister. Svenska kraftnät anpassar inte sin kriskommunikation mot anklagelserna på ett ändamålsenligt sätt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-09-25Författare
Jobring, Nils
Nyckelord
Retorik, Svenska kraftnät, kriskommunikation, förtroendekris, appellformerna, ethos, logos, pathos, imagereparerande strategier
Serie/rapportnr.
Kommunikatörsprogrammet med inriktning mot myndigheter och offentlig förvaltning
Språk
swe