• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT, ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH LITERACY - en studie av lärares uttryck för begreppen

ICT, ethical view and literacy – a study of teachers expression of ethics and literacy

Abstract
Studien undersöker högstadielärares uttryck för etiskt förhållningssätt och literacy i relation till IKT. Studien undersöker även lärares uttryck för etik i relation till etiska värden som beskrivs i läroplanen. Teorierna som används i studien för att analysera uttryck för etiskt förhållningssätt är värdepedagogik som formulerats av Thornberg och Orlenius etiska principer. Tre perspektiv på literacy används för att analysera uttryck för literacy. Literacy kan uppfattas som förmågor, social aktivitet eller demokratisk aktivitet. Fyra lärare med IKT kompetens har intervjuats. Tre lärare undervisar i samhällskunskap och en i språk. Resultaten visar att vissa lärare tolkar etiskt förhållningssätt i läroplanen normativt medan andra tolkar etiskt förhållningssätt värdepedagogiskt. Literacy tolkas även olika. Men lärarna tolkar literacy utifrån social och demokratisk syn i undervisning och mentorstid. Lärare har en god förståelse för vad literacy är men deras syn på begreppet är olika. Vidare tolkar lärarna etik och literacy individuellt i läroplanen. Lärarnas uttryck för normativ etik kan begränsa elevernas utveckling av värdepedagogik och demokratisk literacy när IKT verktyg används. Skolans värdesyn och kultur samt lärares syn på risker kan påverka uttryck för lärares etiska syn och literacy. Det framkommer även att lärare kan ha ett motstånd mot IKT vilket även kan påverka uttryck för etik och literacy.
Degree
Student essay
Other description
This essay studies teachers expression of ethical view and literacy relating to ICT in three public junior high schools. The essay also studies teachers expression of ethics in relation to ethical values expressed in the curriculum. The theories used in the study for analyzing teachers expressions is value ethics by Thornberg and also ethical principles that teachers should follow by Orlenius. Three views on literacy is also used for analyzing expression of literacy. Literacy can be seen as skills, as a social activity or as a democratic activity. Four ICT competent teachers has been interviewed. The results show that some teachers interpret ethical view regarding ICT in the curriculum as normative and others interpret ethics as dialectic and prosocial. However, most teachers express the dialectic view on ethics while describing their teaching with ICT. Teachers have a good understanding what literacy is but their view differs. Some express literacy as individual skills while others view it as social and democratic activities. Furthermore, teachers interpret ethics and literacy differently and individually in the curriculum. School culture, school values and view on risks could affect the teachers view on ethics and expression of literacy. Also, some teachers show resistance towards ICT which might also affect their ethical view and expressions of literacy.
URI
http://hdl.handle.net/2077/61863
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Thesis (367.7Kb)
Date
2019-09-25
Author
Johnfors, Karl
Keywords
IKT
etiskt förhållningssätt
literacy
styrdokument
Series/Report no.
2019:046
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV