BEDÖMNING AV TEXT PÅ PAPPER ELLER SKÄRM En studie av hur en bedömningspraktik påverkas av huruvida elevtexter läses från papper eller skärm
ASSESSMENT OF TEXT ON PAPER OR SCREEN A study of how a practice of assessment is affected by whether student texts are read from paper or screen
Sammanfattning
I denna uppsats presenteras en studie av en bedömningspraktik vid nationella prov i engelska, och hur denna påverkas av huruvida lärarna bedömer elevtexter utskrivna på papper eller från skärm. Enligt riksdagsbeslut skall från och med hösten 2018 skrivdelar vid nationella prov genomföras på en digital enhet med låst skrivyta och elevsvar skall anonymiseras. För att hantera dessa krav behöver skolor använda digitala provsystem. På den skola där föreliggande studie genomfördes fanns en rutin av att skriva ut de anonymiserade elevtexterna på papper för bedömning, vilket ledde till en omfattande administrativ insats när texterna skulle avidentifieras. Studiens frågeställningar är varför detta gjordes samt vilken eventuell påverkan på en bedömningspraktik ett skifte från att bedöma på papper till att bedöma digitala texter i skolans provsystem direkt i datorn. För att ta reda på detta studerades på skolan bedömningspraktiken av skrivdelar vid de nationella proven i engelska 5 och 6. Arbetet filmades och analyserades. Lärarna intervjuades sedan i fokusgrupper och samtliga svarade även på en enskild enkät. Studiens teoretiska ramverk utgjorts av Communities of Practice, ett infrastrukturellt perspektiv samt affordans.
Resultatet visade på att lärarna hade hållit fast vid pappersutskrifterna dels på grund utav vana, men även på grund utav deras uppfattning om att det var mer ansträngande att läsa på skärm än papper. En ytterligare anledning var också lärarnas osäkerhet kring sin egen tekniska kompetens. Samtliga lärare ändrade sin uppfattning efter studien; från att varit negativa blev de positiva till att bedöma på elevtexter på skärm. Vid arbetet i det digitala provsystemet framträdde två huvudsakliga förändringar. Den första var att det gick snabbare att bedöma texter i det digitala provsystemet. Den andra att det vid arbetet med det digitala provsystemet skedde färre interaktioner lärare emellan.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
This paper presents a study of an assessment practice in national tests in English, and how this is affected by whether teachers reads student texts on paper or on a screen. Since 2018 the written part of the national tests is to be conducted using a digital device with a locked screen and the students’ answers need to be anonymous. In order to comply with these demands, schools need a digital system for testing. At the school where the present study was conducted, there was a routine of printing the anonymized student texts on paper for assessment, which led to a comprehensive administrative effort when the texts would be
de-identified. The study's main questions are why this was done as well as what possible affect a shift from assessing on paper to assessing digital texts in the school's test system would have. To answer the questions the assessment practice of the writing parts of the national exams in English 5 and 6 where studied. The work was filmed and analysed. The teachers were then interviewed in focus groups and they also answered a single questionnaire. The study's theoretical framework has been Communities of Practice, an infrastructural perspective and affordance.
The results showed that the teachers had stuck to the printouts partly because of the habit, but also because of their perception that it was more strenuous to read on screen than paper. Another reason was the teachers' uncertainty about their own technical competence. The participating teachers all changed their minds afterwards to a more positive attitude towards assessing students’ papers on screen. Two major changes occurred in the work of the digital test system. The first was that it was faster to assess texts in the digital test system. The second was that during the assessment in the digital test system, fewer interactions between teachers took place.
Fil(er)
Datum
2019-09-30Författare
Winerö, Erik
Nyckelord
Digitala nationella prov
provsystem
datorstödd bedömning (TEA)
sambedömning
kollegialt lärande
Communities of Practice (CoP)/praxisgemenskaper
infrastruktur och affordans
Serie/rapportnr.
2019:053
Språk
swe