Visa enkel post

dc.contributor.authorThorkildsen Fernandes, Fanny
dc.contributor.authorEliason, Jonas
dc.date.accessioned2019-10-01T13:52:52Z
dc.date.available2019-10-01T13:52:52Z
dc.date.issued2019-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61921
dc.description.abstractBoksamtal innebär diskussioner kring en läst bok. Boksamtalet och läsning har i forskning bevisats nyttiga för barns språkliga utveckling. De har också fått förnyad aktualitet i den uppdaterade läroplanen. Trots det finns det lite forskning kring just boksamtalet i sig. Denna studie utforskar boksamtalet, förskollärarnas intentioner kring det och barns deltagande i det. Därefter ställs dessa i relation till varandra och en jämförelse genomförs. Empirin i studien hämtas från intervjuer av fyra förskollärare samt observation av tre boksamtal. Förskollärarna som intervjuades hade liknande intentioner med boksamtalet. De ville skapa ett boksamtal där barnen utvecklar sitt språk och sin sociala förmåga. Barnen skulle gärna delta verbalt aktivt och lyssna på sina kamrater. För att skapa ett sådant boksamtal handlade förskollärarna och rationaliserade sina handlingar med teoretisk kunskap och deras erfarenheter. Två planeringsstilar kunde urskiljas. En något mer flexibel och en fast. Efter analys kunde det fastställas att den flexibla var mer framgångsrik i att nå förskollärarnas intention med boksamtalet. Barnen i studien hade olika sätt att delta aktivt och passivt. Aktivt deltagande kunde ske antingen på lärarens eller barnens initiativ. Passivt deltagande förekom då barnen var tysta eller ekade. När intentioner och deltagande ställdes i relation till varandra stämde de ibland överens men stundtals krockade de.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBoksamtalsv
dc.subjectintentionersv
dc.subjectdeltagandesv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectpraktiksv
dc.title“Kan du bara vända sida?” Förskollärares intentioner och barns deltagande i boksamtal i förskolan Jonas Eliasonsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post