Show simple item record

dc.contributor.authorJonassson, Sofiasv
dc.contributor.authorTingmyr, Patriciasv
dc.contributor.authorUlvenstål, Linneasv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:45:45Z
dc.date.available2019-10-04T09:45:45Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62088
dc.description.abstractBedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egen lärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetoderna själv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet och i samfund med andra utvecklas kunskaper. Dessa ämnar till att uppmuntra elevers kritiska tänkande, initiativförmåga och ansvarstagande. Dock har det uppmärksammats att studentledda bedömningsmetoder sällan används, samt att lärare har bristande kunskaper gällande användningen. Genom att granska och sammanställa aktuell forskning i en systematisk forskningsöversikt syftade denna studie till att undersöka hur lärare arbetade med själv- och kamratbedömning i grund- och gymnasieskolan. Den syftade även till att undersöka möjligheter och svårigheter vid användningen av dessa praktiker. Resultatet påvisade att lärare använde själv- och kamratbedömning, dock förhållandevis sällan. Vidare framhävde studierna att studentledda bedömningsmetoder förbättrade elevernas förståelse för kriterier, sin egen lärandeprocess samt deras ämneskunskaper. En svårighet var att sociala relationer kunde åstadkomma problem, både med elakartad och godartad intention. Ytterligare kunde attityder förhindra en ny bedömningspraktik om den existerande praktiken föredrogs. Slutsatsen som drogs var att studentledda bedömningspraktiker skulle kunna vara fördelaktiga i hem- och konsumentkunskap. Detta eftersom studierna uppmärksammade metoder som ledde till att elevernas metakognitiva förmågor och självreglerande lärande utvecklades, vilka främjar självständighet och kritiskt tänkande. Detta är i sin tur en förutsättning för att forma medborgare som handlar medvetet och hållbart i förhållande till hälsa, ekonomi och miljö. Avslutningsvis behövs vidare forskning för att påvisa hur användningen av samt kunskaperna kring de studentledda bedömningsmetoderna ser ut i hem- och konsumentkunskap, för att således uppmärksamma dess effekt.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för kost- och idrottsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record