• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa sin barndom i flyktingskap - En studie om hur emotioner hos ensamkommande barn i Jordanien påverkar konstruktionen av deras barndom

To create a childhood as a refugee - a study about the importance of emotions for the construction of childhood among separated children in Jordan.

Abstract
Studiens syfte var att fylla en kunskapslucka kring hur emotioner hos ensamkommande barn påverkar konstruktionen av dessa barns barndom. Studiens undersökningsgrupp bestod av nio ensamkommande, nätverksplacerade barn i Amman, Jordanien. De frågeställningar som studien ämnade bevara berör de emotioner som barnen förknippar med sitt vardagsliv, interaktionen mellan emotioner och handling samt hur barns emotioner och agerande påverkas av barnens relationer till personer och platser i barnens liv, över tid och rum. Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats och en metod som integrerar en visuell ritteknik med kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer. Materialet analyserades i ett symbolisk interaktionistiskt, emotionssociologiskt och barndomssociologiskt perspektiv. En utgångspunkt togs ur vardagslivssociologi. Resultatet visade att de emotioner som barnen framförallt känner är glädje, sorg, ledsenhet, kärlek och ilska. Barnen visade sig ha olika strategier för att nå önskade emotioner. Barnen är styrda av strukturer men agerar som sociala aktörer i det utrymme de har. Barnens känsloliv visade sig till stor del formas av minnen som de har från sitt ursprungsland samt drömmen om framtiden, med fokus på hem och signifikanta andra. Barnen hade positiva upplevelser av att minnas de samhällen de levt i, vilket tyder på att människor som arbetar med barn i liknande kontext inte ska skygga för att fråga och låta barnen berätta om dessa ämnen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62103
Collections
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_62103_1.pdf (7.327Mb)
Date
2019-10-08
Author
Irekvist, Moa
Keywords
barndom, vardagsliv, ensamkommande barn, emotioner/känslor
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV