• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa sin barndom i flyktingskap - En studie om hur emotioner hos ensamkommande barn i Jordanien påverkar konstruktionen av deras barndom

To create a childhood as a refugee - a study about the importance of emotions for the construction of childhood among separated children in Jordan.

Sammanfattning
Studiens syfte var att fylla en kunskapslucka kring hur emotioner hos ensamkommande barn påverkar konstruktionen av dessa barns barndom. Studiens undersökningsgrupp bestod av nio ensamkommande, nätverksplacerade barn i Amman, Jordanien. De frågeställningar som studien ämnade bevara berör de emotioner som barnen förknippar med sitt vardagsliv, interaktionen mellan emotioner och handling samt hur barns emotioner och agerande påverkas av barnens relationer till personer och platser i barnens liv, över tid och rum. Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats och en metod som integrerar en visuell ritteknik med kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer. Materialet analyserades i ett symbolisk interaktionistiskt, emotionssociologiskt och barndomssociologiskt perspektiv. En utgångspunkt togs ur vardagslivssociologi. Resultatet visade att de emotioner som barnen framförallt känner är glädje, sorg, ledsenhet, kärlek och ilska. Barnen visade sig ha olika strategier för att nå önskade emotioner. Barnen är styrda av strukturer men agerar som sociala aktörer i det utrymme de har. Barnens känsloliv visade sig till stor del formas av minnen som de har från sitt ursprungsland samt drömmen om framtiden, med fokus på hem och signifikanta andra. Barnen hade positiva upplevelser av att minnas de samhällen de levt i, vilket tyder på att människor som arbetar med barn i liknande kontext inte ska skygga för att fråga och låta barnen berätta om dessa ämnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/62103
Samlingar
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_62103_1.pdf (7.327Mb)
Datum
2019-10-08
Författare
Irekvist, Moa
Nyckelord
barndom, vardagsliv, ensamkommande barn, emotioner/känslor
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV