Att skapa sin barndom i flyktingskap - En studie om hur emotioner hos ensamkommande barn i Jordanien påverkar konstruktionen av deras barndom
To create a childhood as a refugee - a study about the importance of emotions for the construction of childhood among separated children in Jordan.
Sammanfattning
Studiens syfte var att fylla en kunskapslucka kring hur emotioner hos ensamkommande barn
påverkar konstruktionen av dessa barns barndom. Studiens undersökningsgrupp bestod av nio
ensamkommande, nätverksplacerade barn i Amman, Jordanien. De frågeställningar som
studien ämnade bevara berör de emotioner som barnen förknippar med sitt vardagsliv,
interaktionen mellan emotioner och handling samt hur barns emotioner och agerande påverkas
av barnens relationer till personer och platser i barnens liv, över tid och rum. Studien utgår
ifrån en kvalitativ ansats och en metod som integrerar en visuell ritteknik med kvalitativa,
halvstrukturerade intervjuer. Materialet analyserades i ett symbolisk interaktionistiskt,
emotionssociologiskt och barndomssociologiskt perspektiv. En utgångspunkt togs ur
vardagslivssociologi. Resultatet visade att de emotioner som barnen framförallt känner är
glädje, sorg, ledsenhet, kärlek och ilska. Barnen visade sig ha olika strategier för att nå
önskade emotioner. Barnen är styrda av strukturer men agerar som sociala aktörer i det
utrymme de har. Barnens känsloliv visade sig till stor del formas av minnen som de har från
sitt ursprungsland samt drömmen om framtiden, med fokus på hem och signifikanta andra.
Barnen hade positiva upplevelser av att minnas de samhällen de levt i, vilket tyder på att
människor som arbetar med barn i liknande kontext inte ska skygga för att fråga och låta
barnen berätta om dessa ämnen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-10-08Författare
Irekvist, Moa
Nyckelord
barndom, vardagsliv, ensamkommande barn, emotioner/känslor
Språk
swe