”Om skolan är fin så trivs man bättre” En studie av den fysiska skolmiljöns betydelse för elevernas inställning till skolan och det egna skolarbetet
Sammanfattning
Abstract
Institution: Etnologiska Institutionen
Författare: Annika Jantén och Emelie Martinsson
Arbetets titel: ”Om skolan är fin så trivs man bättre”
En studie av den fysiska skolmiljöns betydelse för elevernas
inställning till skolan och det egna skolarbetet
Bakgrund: Hur skolans fysiska miljö eventuellt kan inverka på elevers
inställning till skolan, lärare och undervisning är ett relativt
outforskat område. När skolverksamheten och dess resultat hittills
har utvärderats har man sällan betraktat den fysiska miljö som
omger eleverna dagligen som en eventuell faktor. De fåtal
forskningsarbeten som hittills gjorts på detta område tyder på att
den fysiska miljön påverkar vilken identitet elever utvecklar i sin
relation till platsen och att den också sänder ett tydligt budskap om
man är välkommen eller inte.
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur eleverna eventuellt påverkas av
skolans fysiska miljö. Vi ämnar undersöka vilka signaler den
fysiska miljön sänder till eleverna och hur de upplever situationen.
Vi ska även undersöka lärares syn på den fysiska miljön och hur
de eventuellt påverkas och tror att eleverna påverkas.
Metod: Arbetet bygger dels på en enkät undersökning gjord bland elever
från den senare delen av grundskolan på två skolor och dels
intervjuer med två elever samt en lärare från respektive skola.
Resultat: Genom vår undersökning har vi upplevt att både elever och lärare
verkar eniga om att en trevlig skolmiljö påverkar dem positivt. Det
verkar uppenbart att elevernas mentala hälsa påverkas av den
omgivande miljön, men det är däremot mer tveksamt om den
påverkar deras arbetsinsats i skolan.
Nyckelord: Fysisk miljö, motivation, ansvar, makt, grundskolans senare del
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Martinsson, Emelie
Jantén, Annika
Nyckelord
makt
grundskolans senare del
Fysisk miljö
motivation
ansvar
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1030-02
Språk
swe