KOLLEGA, PEDAGOG ELLER EXPERT - vad förväntas av en superanvändare?
COLLEAGUE, PEDAGOGUE OR EXPERT - what is expected of a super user?
Sammanfattning
Studien har följt inledningen av införandeprocessen av ett nytt IT-stöd på tre kommunala
gymnasieskolor med fokus på superanvändarnas roll i och för implementeringen.
Genom en metodtriangulering bestående av intervjuer, enkäter samt observationer
har organisationens och slutanvändarnas förväntningar på superanvändarna,
vilka superanvändarna är samt vilka förutsättningar de fått, undersökts med
målet att få svar på huvudfrågan: Hur svarar superanvändarnas kompetenser och
egenskaper mot organisationens respektive slutanvändarnas förväntningar och de
givna ramarna?
Detta har gjorts utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av Dreyfus teorier om förtrogenhetsnivåer
samt ifrågasättande av dessa, teorier kring PCK (pedagogical content
knowledge), kollegialt lärande samt en definition och presentation av begreppet
superanvändare.
Resultaten visar att det finns en uppdragsbeskrivning för vad som förväntas av superanvändarna.
Denna har dock inte kommunicerats ut i organisationen och superanvändarna
är osäkra på vad deras uppdrag innebär. Både slutanvändare och superanvändare
är positivt inställda till såväl datorer och digital teknik som till det nya
IT-stödet. Samtliga värdesätter dessutom att utbildningen i det nya IT-stödet sker
inom arbetslaget.
Enligt teorierna är en tydlig ledning och planering av största vikt vid en teknikimplementering,
men också att en positiv attityd och engagemang hos superanvändarna
och slutanvändarna kan överbrygga en otydlig implementeringsstruktur.
Den slutsats som kan dras är att implementeringen i det studerade fallet har goda
möjligheter att lyckas tack vare den övervägande positiva inställningen och det engagemang
hos såväl superanvändare som slutanvändare som resultaten påvisat. Åtminstone
till en början. För ett stabilt och hållbart resultat bör superanvändarrollen,
enligt teorierna om superanvändare, göras till ett permanent inslag i organisationen.
Examinationsnivå
Master theses
Övrig beskrivning
The study has followed the initiation of the implementation process of a new IT
support at three municipal high schools with a focus on the role of super-users in
and for the implementation. Through a method triangulation consisting of interviews,
surveys and observations, the organisation's and end-users' expectations of
the super-users, who the super-users are and which preconditions they have been
provided with, have been examined with the aim of answering the main question:
How do the competencies and characteristics of the super-users respond to the expectations
of the organisation and the end-users and the given framework?
This has been accomplished on the basis of a theoretical framework consisting of
Dreyfus' theories of familiarity levels and a questioning of them, theories about
PCK, collegiate learning and, above all, a definition and presentation of the superuser
concept.
The results show there is a mission description for what is expected of the superusers.
However, this has not been communicated in the organisation and the superusers
are uncertain what their mission consists of. Both end-users and super-users
are positively committed to both computers and digital technology as well as to the
new IT support. In addition, everyone appreciates that tuition in the new IT support
takes place within the own work team.
According to the theories, clear management and planning are of paramount importance
in a technology implementation, but also that a positive attitude and commitment
on the part of the super-users and end-users can overcome an unclear implementation
structure.
The conclusion that can be drawn is that the implementation in the studied case
stands a good chance to succeed thanks to the predominantly positive attitude and
the commitment of both super-users and end-users as demonstrated by the results.
At least for a starters. For a stable and sustainable result, the super-user role, according
to the theories of super-users, should be made a permanent feature of the
organisation.
Fil(er)
Datum
2019-11-06Författare
Eliasson, Charlotte
Nyckelord
Superanvändare
PCK
novis
expert
implementering
slutanvändare
IT-stöd
utbildning
Serie/rapportnr.
2019:044
Språk
swe