dc.description.abstract | Abstract
Titel: ”ska flickor leka med bilar och pojkar med dockor nu eller?” Om
könsmönster på förskolan
Författare: Jenny Olsson och Elvira Vollbrecht
Typ av arbete: Examensarbete 10p
Antal sidor: 30
Handledare Kerstin Lökken
Examinator: Ninni Trossholmen
Program: Nya Lärarutbildningen 140p, Göteborgs Universitetet
Rapportnummer: Vt 06-1030-3
Nyckelord: Förskolan, Genus, genuspedagogik, jämställdhet, och leken
Syfte: Med vår uppsats vill vi undersöka hur genusperspektivet gestaltas i
förskolan Vi ställer oss följande frågor:
Hur reflekterar informanterna kring jämställdhet?
Hur ställer sig informanterna till föreställningar om genus?
Hur gestaltas könsrollsmönstren i leken och finns det neutrala
leksaker i förskolorna?
Metod och material: Vi utgår ifrån en kvalitativ metod i form av intervjuer med sex
informanter och minnesanteckningar ur våra fältdagböcker samt
observationer där vi i stor utsträckning försöker hålla ett neutralt
förhållningssätt. Under våra observationer fokuserar vi på
pedagogernas bemötande av barn, interaktioner barnen emellan och
mellan barnen och pedagogerna.
Resultat/Slutsats: I vår resultatdel ha vi delat in informanternas svar i olika teman och
utifrån vår frågelista, dvs. genus, jämställdhet och genuspedagogik.
Vi märker hur viktigt det är att vara medveten om sina egna
förhållningssätt och normer när det gäller könsmönster. Vi
upptäcker att personalen omedvetet ofta gör tvärtemot vad de själva
tror. | eng |