Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.
School nurses’ experiences working with mental health among schoolchildren – a systematic review.
Abstract
Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största
folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin
helhet bedöms fungera sämre idag. Elevhälsan ansvarar för att känna igen och utreda orsaker
till psykisk ohälsa för att öka möjligheten för elever att klara av utbildningens mål.
Skolsköterskan är en del av elevhälsoteamet och har möjlighet att uppmärksamma psykisk
ohälsa i sitt arbete. Då psykiska besvär kan uttrycka sig på olika sätt är det av stor vikt att hen
har en bred förståelse av situationen och elevers upplevelser. Syfte: Sammanställa forskning
som belyser skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever.
Metod: Systematisk litteraturstudie med mixad metod där data analyserats med kvalitativ
analysteknik. Resultat: Psykisk ohälsa upplevs mer förekommande bland skolelever i utsatta
områden och med sämre familjeförhållanden. En icke ultimat skolmiljö och mobbning var två
orsaker till de ökade psykiska symtomen. Bland skolflickor var det vanligare med
kroppsmissnöje, låg självkänsla, ångest och depression medan drog- och sömnproblematik,
självmordstankar och koncentrationssvårigheter var mer förekommande bland skolpojkar.
Ökad stress var en gemensam faktor hos båda könen. Psykisk ohälsa tog upp en stor del av
arbetstiden och skolsköterskorna önskade mer tid för detta. Metoder som tillämpades var
bland annat motiverande samtal, hälsosamtal och lugnande metoder. Det råder brist på
kunskap om ämnet och skolsköterskorna önskade mer utbildning och bättre arbetsverktyg.
Interna och externa samarbeten ansågs vara viktiga i arbetet och därför fanns en önskan om ett
bättre samarbete. Dessa brister resulterade ofta i känslor såsom oro och frustration. Slutsats:
Psykisk ohälsa är vanligt förekommande hos skolelever. Det behövs mer utbildning, bättre
verktyg och samverkan för att motverka skolsköterskors upplevelser av oro och frustration
och framför allt motverka den psykiska ohälsan hos skolelever.
Degree
Student essay
Other description
Background: Mental illness among children is increasing every year and is estimated to be
the biggest public health problem in the world 2030. There are weaknesses in the school
system where the school is judged to function worse today. Student health team is responsible
for recognizing and investigating causes of mental illness to increase the ability for students to
meet their educational goals. The school nurse has the opportunity to pay attention to mental
illness in her work. Mental disorder can be expressed in different ways and it is important that
she has a broad understanding of the situation. Purpose: Put together research that illustrates
school nurses' experiences of working with mental illness among school students. Method:
Systematic literature study with mixed method where data was analyzed with qualitative
analysis technique. Outcome: Mental illness is more prevalent among school students in
vulnerable areas and with poorer family conditions. A non-ultimate school environment and
bullying are causes of the increased symptoms. Among schoolgirls, body dissatisfaction, poor
self-esteem, anxiety and depression were more common, while drug and sleep problems,
suicidal thoughts and concentration difficulties were more common among schoolboys.
Increased stress was seen in both genders. Working with mental illness took up a large part of
the working time. Motivational interviews, health conversations and calming methods were
used. There is a lack of knowledge about the subject and the school nurses wanted more
education and better working tools. Internal and external cooperation were considered
important and there was a desire for better cooperation. These shortcomings resulted in school
nurses often feeling anxious and frustrated. Conclusion: Mental illness is common among
school students. More education, better tools and better collaboration are needed to counter
the school nurse's experiences of anxiety and frustration, and above all to counter the mental
illness of school students.
View/ Open
Date
2019-11-25Author
Feili, Nadja
Petersen, Moa
Keywords
skolsköterska
skolelever
psykisk ohälsa
erfarenheter
Language
swe