Show simple item record

dc.contributor.authorFeili, Nadja
dc.contributor.authorPetersen, Moa
dc.date.accessioned2019-11-25T08:06:25Z
dc.date.available2019-11-25T08:06:25Z
dc.date.issued2019-11-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62607
dc.descriptionBackground: Mental illness among children is increasing every year and is estimated to be the biggest public health problem in the world 2030. There are weaknesses in the school system where the school is judged to function worse today. Student health team is responsible for recognizing and investigating causes of mental illness to increase the ability for students to meet their educational goals. The school nurse has the opportunity to pay attention to mental illness in her work. Mental disorder can be expressed in different ways and it is important that she has a broad understanding of the situation. Purpose: Put together research that illustrates school nurses' experiences of working with mental illness among school students. Method: Systematic literature study with mixed method where data was analyzed with qualitative analysis technique. Outcome: Mental illness is more prevalent among school students in vulnerable areas and with poorer family conditions. A non-ultimate school environment and bullying are causes of the increased symptoms. Among schoolgirls, body dissatisfaction, poor self-esteem, anxiety and depression were more common, while drug and sleep problems, suicidal thoughts and concentration difficulties were more common among schoolboys. Increased stress was seen in both genders. Working with mental illness took up a large part of the working time. Motivational interviews, health conversations and calming methods were used. There is a lack of knowledge about the subject and the school nurses wanted more education and better working tools. Internal and external cooperation were considered important and there was a desire for better cooperation. These shortcomings resulted in school nurses often feeling anxious and frustrated. Conclusion: Mental illness is common among school students. More education, better tools and better collaboration are needed to counter the school nurse's experiences of anxiety and frustration, and above all to counter the mental illness of school students.sv
dc.description.abstractBakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. Elevhälsan ansvarar för att känna igen och utreda orsaker till psykisk ohälsa för att öka möjligheten för elever att klara av utbildningens mål. Skolsköterskan är en del av elevhälsoteamet och har möjlighet att uppmärksamma psykisk ohälsa i sitt arbete. Då psykiska besvär kan uttrycka sig på olika sätt är det av stor vikt att hen har en bred förståelse av situationen och elevers upplevelser. Syfte: Sammanställa forskning som belyser skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever. Metod: Systematisk litteraturstudie med mixad metod där data analyserats med kvalitativ analysteknik. Resultat: Psykisk ohälsa upplevs mer förekommande bland skolelever i utsatta områden och med sämre familjeförhållanden. En icke ultimat skolmiljö och mobbning var två orsaker till de ökade psykiska symtomen. Bland skolflickor var det vanligare med kroppsmissnöje, låg självkänsla, ångest och depression medan drog- och sömnproblematik, självmordstankar och koncentrationssvårigheter var mer förekommande bland skolpojkar. Ökad stress var en gemensam faktor hos båda könen. Psykisk ohälsa tog upp en stor del av arbetstiden och skolsköterskorna önskade mer tid för detta. Metoder som tillämpades var bland annat motiverande samtal, hälsosamtal och lugnande metoder. Det råder brist på kunskap om ämnet och skolsköterskorna önskade mer utbildning och bättre arbetsverktyg. Interna och externa samarbeten ansågs vara viktiga i arbetet och därför fanns en önskan om ett bättre samarbete. Dessa brister resulterade ofta i känslor såsom oro och frustration. Slutsats: Psykisk ohälsa är vanligt förekommande hos skolelever. Det behövs mer utbildning, bättre verktyg och samverkan för att motverka skolsköterskors upplevelser av oro och frustration och framför allt motverka den psykiska ohälsan hos skolelever.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectskolsköterskasv
dc.subjectskoleleversv
dc.subjectpsykisk ohälsasv
dc.subjecterfarenhetersv
dc.titleSkolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.sv
dc.title.alternativeSchool nurses’ experiences working with mental health among schoolchildren – a systematic review.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record