Show simple item record

dc.contributor.authorHammarstrand, Elin
dc.contributor.authorHaraldsson, Rebecca
dc.date.accessioned2019-11-27T10:05:26Z
dc.date.available2019-11-27T10:05:26Z
dc.date.issued2019-11-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62624
dc.descriptionBackground: More and more children and adolescents in Sweden participate in Ramadan, one of Islam’s biggest yearly celebrations. In Sweden pupils are bound to school participation but they also have religious freedom by law. According to research, fasting can have a negative effect on pupils’ health and school performance. It´s been noted that one of the most important protective factors for mental health is to pass the school with approved grades. School nurses, together with pupil health teams, has an important role in promoting and preserving both mental and physical health of the school’s pupils. Aim: The aim of the study was to describe the school nurses’ experiences of preventing pupils’ illness who participate in the intermittent fasting during Ramadan, ages 10-15 years. Method: The study has a qualitative design with semi-structured interviews and a manifest content analysis. Result: The result consists of two categories and seven sub-categories. The first category was health in school with two subcategories, to manage their trust as a school nurse and to meet variations in pupils’ health reaction. The second category was conversation as a tool, with three subcategories to talk with the pupils’, to talk with their guardians and to collaborate with other staff. The third category was preparation for Ramadan, with two subcategories, to plan and prepare and to have supporting structures. Conclusion: The school nurses preventative work for pupils’ before and during Ramadan showed variations. They lacked support and guidelines in the work, both at the organizational level, in student health and in the individual work of the school nurse. Through teaching, conversation, and collaboration all school nurses tried to make the context of the fasting pupils’ understandable, manageable and meaningful both in school and at home. Keywords: Intermittent fasting, Preventing illness, Ramadan, School nurses.sv
dc.description.abstractBakgrund: Varje år infaller Ramadan, en av islams största högtider, en högtid som allt fler barn och tonåringar i Sverige deltar i. Fastan innebär bland annat att avstå ifrån mat och dryck under dygnets ljusa timmar. Sverige har en skolplikt, men också en religionsfrihet. Enligt forskning kan fastan påverka elevernas hälsa och skolprestationer negativt. En av de viktigaste skyddsfaktorerna för psykisk hälsa är att klara skolan med godkända betyg. Skolsköterskor kan tillsammans med elevhälsan främja och bevara såväl psykisk som fysisk hälsa hos skolans elever. Syfte: Syftet med studien var att beskriva skolsköterskors erfarenheter av att förebygga ohälsa hos elever som deltar i fastan under Ramadan, ålder 10-15 år. Metod: Studien har en kvalitativ design med semistrukturerade intervjuer och en manifest innehållsanalys. Resultat: Resultatet består av 3 kategorier och 7 subkategorier. Den första kategorin var hälsa i skolan, med två subkategorier att förvalta sitt förtroende som skolsköterska och att möta variationer i elevernas mående. Den andra kategorin var samtal som verktyg med tre subkategorier, att samtala med eleverna, att samtala med vårdnadshavare och att samverka med övrig personal. Den tredje kategorin var förberedelser inför Ramadan med två subkategorier, att planera och förbereda och att ha en stödjande struktur. Slutsats: Skolsköterskors förebyggande arbete för elever inför och under Ramadan visade på variationer. De saknades stöd och riktlinjer i arbetet både på organisationsnivå, i elevhälsan och inom skolsköterskans individuella arbete. Samtliga skolsköterskor försökte genom undervisning, samtal och samverkan göra de fastande elevernas sammanhang begripligt, hanterbart och meningsfullt både i skolan och i hemmet. Nyckelord: Fasta, Förebyggande arbete, Ohälsa, Ramadan, Skolsköterskor.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFastasv
dc.subjectFörebyggande arbetesv
dc.subjectOhälsasv
dc.subjectRamadansv
dc.subjectSkolsköterskorsv
dc.titleSkolsköterskors förebyggande arbete med elever i åldrarna 10- 15 år som deltar i fastan under Ramadan.sv
dc.title.alternativeSchool nurses’ preventive health care with pupils who participate in the intermittent fasting during Ramadan, ages 10- 15 years.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record