• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor

Sammanfattning
Abstract Titel: Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor Författare: Sara Badri, Sara Khoei och Johanna Lundberg Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng Kurs: LAU350, Människan i världen Ш Handledare: Tore Otterup Examinator: Roger Källström Program: Nya lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet Rapportnummer: VT06-1350-2 Nyckelord: Modersmål, modersmålsundervisning, hemspråk, förstaspråksutveckling, flerspråkighet. Bakgrund: Vi har valt att skriva om modersmålsundervisningen i två skolor i vårt examensarbete. Anledningen till detta är vårt både personliga intresse samt det samhällsintresse som finns idag. Syfte: Syftet med vår uppsats är att se hur modersmålsundervisningen är organiserad på lokal nivå i två skolor i två olika kommuner. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och enkäter för att få svar på våra frågor. De som vi har intervjuat är skolledare och modersmålslärare. Resultat/Slutsats: Vi har kommit fram till att de flesta är positiva till modersmålsundervisning på skolorna. Är man positiv till verksamheten är man dock mer kritisk till formerna och organisationen. De som är negativa till modersmålsundervisningen fokuserar endast kring de praktiska problemen med tider, lokaler och grupper.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/628
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-1350-2.pdf (184.8Kb)
Datum
2006
Författare
Badri, Sara
Khoeo, Sara
Lundberg, Johanna
Nyckelord
örstaspråksutveckling
flerspråkighet
Modersmål
modersmålsundervisning
hemspråk
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1350-02
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV