• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns skrivutveckling-En studie av sex barns utveckling från år 1 till år 2

Sammanfattning
Abstract Arbetets titel Barns skrivutveckling-En studie av sex barns utveckling från år 1 till år 2 Arbetets art Examensarbete på lärarprogrammet, LAU350, 10 poäng Institution Svenska språket Sidantal 37 Författare Michael Engå och David Johansson Handledare Tore Otterup Tidpunkt Vårterminen 2006 Rapportnummer VT-06-1350-3 Nyckelord Skrivinlärning, skrivutveckling, yngre barn, genus, litteraturstudie Inledning Vi har valt att i detta arbete rikta in oss på barns skrivutveckling och har fått inspirationen till vårt arbete utifrån kursen ”Läs- och skrivinlärning och läs- och skrivutveckling”. En annan orsak är att vi anser att det är viktigt för barn i dagens samhälle att få möjligheten att utveckla sitt skrivande. Om så inte är fallet kan barnet lätt få svårt att tillgodogöra sig det som skolan förväntar sig av henne eller honom. Den som inte kan skriva tappar ett av människans två viktigaste sätt att kommunicera. Att kunna skriva är i det svenska samhället en demokratisk rättighet och med denna färdighet får barnen ytterligare ett verktyg för att kunna vara med och påverka dagens samhälle. Syfte Syftet med vårt arbete är att se hur barns skrivande kan utvecklas mellan år 1 och år 2 i den svenska skolan. För att belysa vårt syfte har vi valt följande frågeställningar: • Vilka olika dimensioner i de studerade barnens skrivande har utvecklats och hur? • Vilken medvetenhet har de studerade barnen själva beträffande sin egen utveckling av skrivandet? • Går det att se några skillnader i utvecklingen av skrivandet mellan flickor och pojkar? Metod Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökning i form av textanalyser och enskilda intervjuer med sex elever, tre flickor och tre pojkar, vars skriftliga alster har studerats. Det material som vi har använt oss av består alltså av tidigare forskning i ämnet skrivutveckling, textanalyser och intervjuer. Slutsatser Barnen har utvecklats i sitt skrivande från år 1 till år 2 genom att de främst blivit bättre på att stava. De har även en viss medvetenhet om sin egen utveckling inom skrivandet. Det går att se vissa skillnader i flickornas och pojkarnas utveckling av skrivandet trots att dessa är mycket små.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/629
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-1350-3.pdf (118.2Kb)
Datum
2006
Författare
Engå, Michael
Johansson, David
Nyckelord
genus
litteraturstudie
Skrivinlärning
skrivutveckling
yngre barn
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1350-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV