KARRIÄRTJÄNSTEREFORMENS EFFEKTER I DEN SVENSKA SKOLAN En enkätundersökning om karriärtjänstereformens implementering och resultat
Sammanfattning
Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka vad karriärtjänstereformen har
bidragit med sedan införandet samt hur den har tolkats och implementerats i den
svenska skolan. För att uppnå detta görs en strategisk litteraturgenomgång av samtliga
dokument som följt upp och utvärderat karriärtjänstereformen hittills samt en egen
forskningsundersökning som fokuserar på svenska skolor i två skilda regioner. Mer
specifikt avser den empiriska studien att kartlägga hur förstelärare beskriver sitt
uppdrag samt att utreda vilka förutsättningar som tilldelats för att genomföra
uppdragen. Vidare undersöks om de tillfrågade förstelärarna anser att införandet av
förstelärartjänster har fått genomslag på elevprestationer och läraryrkets status.
Teori: Föreliggande examensarbete grundar sig på utbildningssociologisk teori (Bernstein,
2000; Ball, 1993). Denna teori tillhandahåller redskap för att studera och analysera vad
som faktiskt blir utfallet av reformprocesser (i det här fallet av karriärstegsreformen).
Metod: Webbenkäter konstruerades och skickades ut till förstelärare i två skilda regioner; 28
kommuner i Örebro och Värmlands län (Mellansverige) samt Borås- och Marks
kommun. Datan från enkätundersökningen analyserades genom en induktiv tematisk
dataanalys.
Resultat: Enligt tidigare studier går det i nuläget inte att se några tydliga effekter kopplat till
elevers prestationer eller läraryrkets status till följd av införandet av
karriärtänstereformen. Majoriteten av de tillfrågade förstelärarna i föreliggande studie
anser inte att införandet av karriärtjänstereformen har uppnått dess primära intentioner,
det vill säga att förbättra elevers prestationer och höja läraryrkets status. Förstelärare i
Mellansverige samt Borås- och Marks kommun arbetar till stor del inom ledande
positioner, vilket kan innefatta att leda kollegialt lärande, sitta med i ledningsgrupper
och vara bollplank med rektorn eller sprida kunskap inom ett specifikt ämnesområde
till kollegor. Flera av dessa uppdrag leder till en förskjutning från en yrkesnivå till en
organisatorisk nivå där förstelärarna kommer längre ifrån det elevnära
undervisningsarbetet. I enlighet med detta anser förstelärarna att framför allt
ledaregenskaper, men även yrkesskicklighet kopplat till undervisning är viktiga
kompetenser för att de skall kunna utföra försteläraruppdraget.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-01-07Författare
Koro Arvidsson, Catalin
Nyckelord
Karriärtjänstereformen
Förstelärare
Kollegialt ledarskap
Lärledare
Yrkesskicklighet
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Språk
swe