NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige
och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och
direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar:
● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste
mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering?
● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass
och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv?
Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella
teori och teorin om stöttning.
Kvantitativa elevenkäter med en del öppna frågor har besvarats av 54 elever.
Generellt är respondenterna nöjda med sin skolsituation oavsett om de började i
förberedelseklass eller direktintegrering. De anser att bästa sättet att lära sig det nya språket är att
börja studier i mindre grupp. För övrigt uttrycker de att man lär sig mest svenska i den ordinarie
klassen där klasskamraterna utgör en viktig roll både vad gäller språket och socialt samspel.
Även relationen till läraren i den ordinarie klassen hålls fram som en viktig faktor, samt att
anpassa arbetssätt efter målgruppen. Eleverna anser dessutom att de önskar stöttning i form av
hjälp i svenska, modersmål och i kontakten med kamrater samt ha möjlighet att påverka
utslussningen. En oväntad skillnad i svaren mellan flickor och pojkar upptäcktes.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-01-07Författare
Andersson, Eva-Lotta
Meteluch, Magdalena
Nyckelord
Nyanlända elever
newly arrived students in Sweden
förberedelsklass
direktintegrering
ordinarie klass
utslussning
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Språk
swe