dc.contributor.author | Abdalbast, Malak | |
dc.contributor.author | Said Khalifa, Mohamed | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T09:28:15Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T09:28:15Z | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62944 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Uppsatsens syfte är att undersöka hur matematiklärare och studiehandledare uppfattar de svårigheterna som nyanlända elever i högstadiet har i matematiska problemlösningar. Detta leder oss till dessa frågeställningar:
• Vad anser matematiklärare och studiehandledare om nyanlända elevers prestationer i matematisk problemlösning?
• Hur arbetar matematiklärare för att stöda nyanlända elevers inlärning i matematik?
• Hur arbetar studiehandledare på modersmålet för att stötta nyanlända elevers inlärning i matematik?
• Finns det eventuellt samarbete mellan studiehandledare och ämneslä-rare?
Teori:
Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella pers-pektiv. Det hänvisade till inflytandet av språket, kulturella olikheter, förkun-skaper och erfarenheter i lärandet.
Metod:
Kvalitativ undersökningsmetod används för att utföra denna uppsats. Prelimi-nära data samlades in genom att observera tre lektioner med en matematiklä-rare på högstadiet. På lektionerna befann sig ett antal nyanlända elever. Inter-vjuer med fyra matematiklärare i två kommuner och två studiehandledare i en kommun på högstadiet har även genomförts. Sekundära data som används i uppsatsen kommer från Skolverket, tidigare forskning, kurslitteratur och av-handlingar.
Resultat:
Resultat visade att både matematiklärare och studiehandledare är medvetna om att de flesta nyanlända elever har särskilda svårigheter med problemlösnings-frågor. Pedagogerna anser att de svårigheterna beror på bl.a. brist av språkli-ga- och matematiska begrepp hos eleverna och kulturella aspekter. Metoderna för hur matematiklärarna och studiehandledarna stöttar nyanlända elever i de två kommuner som vi undersökt varierar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | Nyanlända elever | sv |
dc.subject | flerspråkiga elever | sv |
dc.subject | problemlösning | sv |
dc.subject | studiehandledning | sv |
dc.subject | kartläggning | sv |
dc.subject | ordinarie klass | sv |
dc.subject | förberedelseklass | sv |
dc.subject | vardagsspråk/ skolspråk | sv |
dc.title | Problemlösning i matematik- möjligheter eller hinder för nyanlända elever Studium av lärares och studiehandledares erfarenheter och uppfattningar på högstadiet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |