Problemlösning i matematik- möjligheter eller hinder för nyanlända elever Studium av lärares och studiehandledares erfarenheter och uppfattningar på högstadiet
Abstract
Syfte:
Uppsatsens syfte är att undersöka hur matematiklärare och studiehandledare uppfattar de svårigheterna som nyanlända elever i högstadiet har i matematiska problemlösningar. Detta leder oss till dessa frågeställningar:
• Vad anser matematiklärare och studiehandledare om nyanlända elevers prestationer i matematisk problemlösning?
• Hur arbetar matematiklärare för att stöda nyanlända elevers inlärning i matematik?
• Hur arbetar studiehandledare på modersmålet för att stötta nyanlända elevers inlärning i matematik?
• Finns det eventuellt samarbete mellan studiehandledare och ämneslä-rare?
Teori:
Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella pers-pektiv. Det hänvisade till inflytandet av språket, kulturella olikheter, förkun-skaper och erfarenheter i lärandet.
Metod:
Kvalitativ undersökningsmetod används för att utföra denna uppsats. Prelimi-nära data samlades in genom att observera tre lektioner med en matematiklä-rare på högstadiet. På lektionerna befann sig ett antal nyanlända elever. Inter-vjuer med fyra matematiklärare i två kommuner och två studiehandledare i en kommun på högstadiet har även genomförts. Sekundära data som används i uppsatsen kommer från Skolverket, tidigare forskning, kurslitteratur och av-handlingar.
Resultat:
Resultat visade att både matematiklärare och studiehandledare är medvetna om att de flesta nyanlända elever har särskilda svårigheter med problemlösnings-frågor. Pedagogerna anser att de svårigheterna beror på bl.a. brist av språkli-ga- och matematiska begrepp hos eleverna och kulturella aspekter. Metoderna för hur matematiklärarna och studiehandledarna stöttar nyanlända elever i de två kommuner som vi undersökt varierar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-07Author
Abdalbast, Malak
Said Khalifa, Mohamed
Keywords
Nyanlända elever
flerspråkiga elever
problemlösning
studiehandledning
kartläggning
ordinarie klass
förberedelseklass
vardagsspråk/ skolspråk
Series/Report no.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Language
swe